مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,837
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع دیس فونیا و عوامل مرتبط با آن در آموزگاران ابتدایی یزد

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 100

چکیده

 زمینه و هدف: کیفیت صدا معلم نقش مهمی در تفهیم مطالب درسی به دانش آموز دارد. خشونت صدا مهم ترین نشانه بیماری های حنجره است که بسیار شایع می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی و عوامل مرتبط با دیس فونی و همچنین میزان شیوع آن در معلمین دبستان های شهر یزد می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان, ورجسای 280 نفر تعیین شد. از پرسشنامه محقق ساخته جهت جمع آوری داده ها در خصوص متغیر آگاهی از دیسفونی علائم و میزان شیوع و نیز رفتارهای پیشگیری کننده به همراه متغیرهای دموگرافیک استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری از طریق نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و نیز آزمون های اسپیر من, تی تست, آنووا و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میزان شیوع دیس فونی در معلمان 55.4 درصد و شایع ترین مشکل «خشک شدن گلو» بود. بین تحصیلات و میزان آگاهی رابطه معناداری وجود داشت (p=0.02). هر میزان سطح تحصیل بالاتر می شد؛ میزان آگاهی از دیس فونی نیز افزایش می یافت. همچنین نتایج نشان داد که بین جنس و ساعات تدریس رابطه معناداری از لحاظ آماری یافت شد (p=0.04). زنان بیشتر از مردان در خصوص عوامل پیشگیری کننده از دیس فونی اطلاعات داشتند (p=0.02). در بررسی رابطه رفتار پیشگیری کننده از دیس فونی و میزان آگاهی رابطه معناداری و مستقیم با ضریب اطمینان 99 درصد با ضریب همبستگی 30 درصد مشاهد شد. معلمان با نمره آگاهی بیشتر, رفتارهای پشگیری کننده بیشتری را نسبت به سایرین داشتند (p=0.001).نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای این مشکل در معلمین دبستان های شهر یزد رفتارهای پیشگیری کننده از این اختلال بسیار ضعیف می باشد. لذا توصیه می شود با برگزاری کلاس های آموزشی از سوی متخصصین این امر میزان آگاهی و عملکرد معلمان جهت پیشگیری و کنترل این مشکل افزایش داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدجواد، اله گانی، زهرا، و رامشینی، علی. (1392). شیوع دیس فونیا و عوامل مرتبط با آن در آموزگاران ابتدایی یزد. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 20(1 (مسلسل 67))، 93-100. SID. https://sid.ir/paper/82263/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدجواد، اله گانی زهرا، رامشینی علی. شیوع دیس فونیا و عوامل مرتبط با آن در آموزگاران ابتدایی یزد. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1392؛20(1 (مسلسل 67)):93-100. Available from: https://sid.ir/paper/82263/fa

    IEEE: کپی

    سیدجواد حسینی، زهرا اله گانی، و علی رامشینی، “شیوع دیس فونیا و عوامل مرتبط با آن در آموزگاران ابتدایی یزد،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 20، no. 1 (مسلسل 67)، pp. 93–100، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82263/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button