مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر متیل فنیدیت و بوپروپیون در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، کم توجهی

صفحات

 صفحه شروع 228 | صفحه پایان 237

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی, کم توجهی (ADHD) جزو شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان و نوجوانان می باشد. متیل فنیدیت شایع ترین داروی مورد استفاده در این اختلال است. با توجه به عوارض داروهای محرک و احتمال سوء مصرف آنها, اثر بوپروپیون در درمان این اختلال در بزرگسالان تایید شده است؛ ولی تاثیر آن در کودکان چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان تاثیر بوپروپیون در مقایسه با متیل فنیدیت در اختلال بیش فعالی, کم توجهی کودکان و بررسی عوارض جانبی این داروست.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دو سر کور و تصادفی انجام شد. از مراجعین به کلینیک روان پزشکی کودک و نوجوان بیمارستان ابن سینا 40 کودک مبتلا به ADHD به صورت پذیرش متوالی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه درمان با بوپروپیون و میتل فنیدیت قرار گرفتند. ارزیابی با پرسشنامه (ADHD-RS) معلم و والد, قبل از شروع درمان در هفته 4 و هفته 8 پس از شروع درمان انجام شد. عوارض جانبی در هفته 4 و 8 بررسی شد.یافته ها: از نظر والد, معلم و بالینگر دوره درمان در مورد هر دو دارو متیل فنیدیت و بوپروپیون به نحو معناداری در کاهش نشانه های کودکان موثر بوده است ( .(P<0.001پاسخ درمانی از نظر والد در گروه متیل فنیدیت در پایان هفته هشتم به صورت معناداری بهتر از بوپروپیون بوده است (.(P=0.014 از نظر معلم درمان با متیل فنیدیت بهتر بوده ولی تفاوت معناداری با بوپروپیون نداشت (P=0.092). مقیاس ارزیابی کلی کودکان نیز تفاوت معنی داری را در دو گروه از نظر پاسخ به درمان نشان نداده است (P=0.283). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش بوپروپیون در کاهش نشانه های اختلال موثر بوده است؛ ولی اثر آن بنابر گزارش والد کم تر از متیل فنیدیت بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محرری، فاطمه، سلطانی فر، عاطفه، مخبر، نغمه، پسندیده، محسن، صمدی، رویا، و سلطانی فر، آزاده. (1391). مقایسه تاثیر متیل فنیدیت و بوپروپیون در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی, کم توجهی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 19(3 (مسلسل 65))، 228-237. SID. https://sid.ir/paper/82631/fa

    Vancouver: کپی

    محرری فاطمه، سلطانی فر عاطفه، مخبر نغمه، پسندیده محسن، صمدی رویا، سلطانی فر آزاده. مقایسه تاثیر متیل فنیدیت و بوپروپیون در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی, کم توجهی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1391؛19(3 (مسلسل 65)):228-237. Available from: https://sid.ir/paper/82631/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محرری، عاطفه سلطانی فر، نغمه مخبر، محسن پسندیده، رویا صمدی، و آزاده سلطانی فر، “مقایسه تاثیر متیل فنیدیت و بوپروپیون در درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی, کم توجهی،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 19، no. 3 (مسلسل 65)، pp. 228–237، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82631/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button