مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله همایش

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

389
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

نقش قلدری و قربانی شدن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

قلدری و قربانی شدن دو مورد از معضلات اساسی نظام های آموزش و پرورش در سراسر جهان می باشند که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تهدید می کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش قلدری و قربانی شدن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی می باشد. برای این منظور تعداد 607 دانش آموز از مدارس ابتدایی شهر سمنان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه قلدری ایلی نوی و قربانی چندبعدی پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. تحلیل های آماری با نرم افزار SPSSV22 اجرا شد. یافته های پژوهش نشان داد بین قلدری با قربانی شدن (r=0.41) و پیشرفت تحصیلی (r=-0.30) رابطه معنی داری وجود دارد (p<0.01). همچنین بین قربانی شدن و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنی داری مشاهده شد (r=-0.14 و p<0.01). علاوه بر آن نتایج رگرسیون نشان داد که 10 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی به وسیله قلدری, قربانی کلامی و نزاع تبیین می شود. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد قلدری و قربانی شدن دو مورد از مهمترین آسیب های اجتماعی فراگیری هستند که در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس نقش داشته و باعث ضعف و افت تحصیلی آنها می شود, لذا پیشیگری از این آسیب ها و کاهش دادن آنها, کاملا ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بلوطبنگان، افضل، و طالع پسند، سیاوش. (1394). نقش قلدری و قربانی شدن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان. همایش ملی سوادآموزی و ارتقای سلامت. SID. https://sid.ir/paper/826960/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بلوطبنگان افضل، طالع پسند سیاوش. نقش قلدری و قربانی شدن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان. 1394. Available from: https://sid.ir/paper/826960/fa

    IEEE: کپی

    افضل اکبری بلوطبنگان، و سیاوش طالع پسند، “نقش قلدری و قربانی شدن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سمنان،” presented at the همایش ملی سوادآموزی و ارتقای سلامت. 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/826960/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button