مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,642
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: "شادکامی" نام علمی ارزیابی افراد از زندگی است. فرد شادکام اطلاعات را طوری پردازش, تعبیر و تفسیر می کند که در نهایت, باعث احساس شادی و خوش بینی اش می شود. سرزندگی تحصیلی به پاسخ مثبت, سازنده و انطباقی به انواع چالش ها و موانعی که در عرصه ی مداوم و جاری تحصیلی تجربه می شوند اشاره دارد. به یقین, پیامد بامعنا زندگی کردن, احساس تسلط, آرامش, شادکامی و سرزندگی است. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه و پاسخ به این سوال است که آیا آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر دارد؟روش: روش این پژوهش, آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ی دوم دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای بود؛ به این صورت که ابتدا از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر خرم آباد, ناحیه ی دو و از بین مدارس دخترانه متوسطه چندکلاسه, یک مدرسه انتخاب شد.سپس, از بین کلاس های دوم مدرسه مذکور, 32 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 16 نفره ی آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای این پژوهش, فرم جدید (2001) مقیاس شادکامی آکسفورد (OHQ) و پرسش نامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آزمون های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معنادرمانی باعث افزایش شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان شده و این نتایج در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است.نتیجه گیری: به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره آموزش, معنایابی را به دانش آموزان آموزش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، و بیرانوند، کبری. (1396). اثر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. تازه های علوم شناختی، 19(4 )، 43-56. SID. https://sid.ir/paper/82727/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، بیرانوند کبری. اثر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1396؛19(4 ):43-56. Available from: https://sid.ir/paper/82727/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، و کبری بیرانوند، “اثر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان،” تازه های علوم شناختی، vol. 19، no. 4 ، pp. 43–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button