مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیر گروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف: چنین به نظر می رسد که در یک طبقه بندی نسبتا معتبر می توان علاوه بر برجسته ساختن مبانی نوروسایکولوژیک کودکان دارای اختلال خواندن, آنها را بر اساس صحت خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی تقسیم کرد. هدف اصلی این پژوهش, مقایسه پردازش مهارت های واج شناختی در این دو زیر گروه است. روش: در یک پژوهش توصیفی - پس رویدادی, بر اساس تحلیل آماری عملکرد آموزشی گروه نمونه, 50 دانش آموز, واجد ملاک های تشخیصی مشکلات خواندن بودند که برای آزمون فرضیه های تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل آزمون خواندن, آزمون مهارت واج شناختی و مقیاس پیشرونده هوش (ریون) بود. داده ها با استفاده از آزمون غیر پارامتریک ارزشیابی شدند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش در برخی از مهارت های واج شناختی (سرعت نامیدن اعداد, سیالی کلمات هم پیش حرف, تعویض صدا و سرعت خواندن) میان رتبه های دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد که گروه بندی کودکان مبتلا به اختلال خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی, دارای اعتبار باشد و هر یک از این دو زیر گروه دارای خاستگاه های نوروسایکولوژیکی متفاوتی باشند. کودکان گروه ادراکی در مقایسه با گروه زبانی در دستیابی به ساختار اشکال حروف, واج ها, ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات واج شناختی از حافظه بلندمدت, کاربرد واج ها و گفتار توانمندتر هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی لر، فخرالسادات، پوراعتماد، حمیدرضا، و حیدری، محمود. (1384). مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیر گروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن. تازه های علوم شناختی، 7(3 (مسلسل 27))، 25-34. SID. https://sid.ir/paper/82969/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی لر فخرالسادات، پوراعتماد حمیدرضا، حیدری محمود. مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیر گروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1384؛7(3 (مسلسل 27)):25-34. Available from: https://sid.ir/paper/82969/fa

    IEEE: کپی

    فخرالسادات حسینی لر، حمیدرضا پوراعتماد، و محمود حیدری، “مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیر گروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن،” تازه های علوم شناختی، vol. 7، no. 3 (مسلسل 27)، pp. 25–34، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82969/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button