مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

974
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان بر اساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسه نتایج با نظریه کلاسیک آزمون

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 224

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان بر اساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسه نتایج به دست آمده با نظریه کلاسیک آزمون سازی می باشد. روش بررسی: مقیاس محقق ساخته شامل 46 سوال در بین 750 دانش آموز راهنمایی و دبیرستان شهر زنجان (364 پسر و 386 دختر) که به صورت خوشه ای چندمرحله ای (طبقه ای متناسب با حجم) و تصادفی برگزیده شده بودند, اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی و ساختار سوالات نشان داد پیش فرض های مهم نظریه سوال- پاسخ یعنی تک بعدی بودن و استقلال موضعی در مقیاس سنجش افسردگی نوجوانان برقرار است. در مقایسه ویژگی های روانسنجی سوالات بر اساس دو نظریه نتایج مشابهی مشاهده شد با این تفاوت که در نظریه سوال- پاسخ توانایی برآورد پارامتر های معتبرتری برای ارزیابی سوالات وجود داشت. ویژگی های روانسنجی آزمون حاصل از دو نظریه نیز مقادیر نزدیکی برای همسانی درونی نشان دادند, به طوری که مقدار آلفای کرونباخ 0.933 و اعتبار حاشیه ای 0.947 به دست آمد. نمرات هنجاری بر اساس تتا در نظریه سوال-پاسخ و نمرات تی در نظریه کلاسیک محاسبه شد. در رتبه بندی افراد توسط دو نظریه روی پیوستار نمرات افسردگی تفاوت های قابل توجه ای مشاهده شد که می توان به تفاوت های 93, 92 و 86 نفری در رتبه ها اشاره کرد. نتیجه گیری: بررسی و مقایسه نتایج نشان داد مدل های نظریه سوال- پاسخ پارامترها و شاخص های بیشتر و دقیق تری برای قضاوت و تصمیم گیری در مورد سوالات, آزمون و افراد ارائه می دهند. بر این اساس کاربرد بیشتر نظریه سوال-پاسخ در سنجش دیگر سازه های روانشناسی پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کشاورزگرامی، قاسم، اکبری بلوطبنگان، افضل، و باباخانی، خدیجه. (1396). ویژگی های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان بر اساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسه نتایج با نظریه کلاسیک آزمون. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 15(3 )، 209-224. SID. https://sid.ir/paper/85025/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورزگرامی قاسم، اکبری بلوطبنگان افضل، باباخانی خدیجه. ویژگی های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان بر اساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسه نتایج با نظریه کلاسیک آزمون. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1396؛15(3 ):209-224. Available from: https://sid.ir/paper/85025/fa

    IEEE: کپی

    قاسم کشاورزگرامی، افضل اکبری بلوطبنگان، و خدیجه باباخانی، “ویژگی های روانسنجی مقیاس افسردگی نوجوانان بر اساس نظریه سوال- پاسخ و مقایسه نتایج با نظریه کلاسیک آزمون،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 15، no. 3 ، pp. 209–224، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/85025/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button