مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,424
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

834
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سازه های مدل ارتقای سلامت پندر درباره بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر مریوان

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 106

چکیده

 زمینه و هدف: بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند اثرات نامطلوبی بر عملکرد کودکان در مدرسه و موفقیتشان در سراسر زندگی داشته باشد. مشخص نمودن عوامل مرتبط با رفتارهای بهداشت و دندان می تواند به عنوان راهنمایی برای طرح ریزی برنامه های آموزشی برای دانش آموزان و انجام مداخله های صحیح و مناسب جهت ارتقای انجام این رفتارها در آنها عمل کند. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان مریوان بر اساس الگوی ارتقای سلامت پندر (Health Promotion Model (HPM در سال 1389 طراحی و اجرا گردید.روش کار: این مطالعه بر روی 403 نفر از دانش آموزان مقاطع دوم و سوم دبیرستان شهرستان مریوان که طی نمونه گیری تصادفی- خوشه ای چندمرحله ای در سال تحصیلی 89- 1388 بدست آمدند, انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای استاندارد مبتنی بر سازه های مدل ارتقای سلامت پندر بود که مشتمل بر سازه های خودکارآمدی و منافع و موانع درک شده, تعهد به طرح عمل, احساسات مرتبط با رفتار, تاثیرگذارنده های بین فردی و وضعیتی همراه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود و بصورت خودایفاء تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ANOVA, T-test, Pearson Correlation Coefficient و Linear Regression استفاده شد.نتایج: رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دو جنس تفاوت معنی دار داشت به طوری که دختران وضعیت بهتری نسبت به پسران داشتند (p<0.01). همبستگی مثبت و معنی داری بین رفتارهای بهداشت دهان و دندان و دیگر متغیرهای الگوی ارتقای سلامت (p<0.01) وجود داشت. در مجموع متغیرهای مدل ارتقای سلامت %42.2 از واریانس رفتارهای بهداشت دهان و دندان را پیش بینی نمودند و از میان این عوامل, تعهد به طرح عمل و خودکارآمدی درک شده قویترین پیش بینی کننده ها بودند (b£0.223).نتیجه گیری: کارشناسان بهداشت مدارس می بایست برنامه های مداخله ای مرحله به مرحله بر اساس مدل HPM طرح ریزی نمایند که در آن ارتقای خودکارآمدی درک شده, تعهد به طرح عمل و تاثیرگذارنده های بین فردی از اولویت های برنامه باشند. باید هنگام برنامه ریزی جهت ارتقای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان, راهبردهایی را جهت غلبه بر موانع انجام رفتارهای بهداشت دهان و دندان پیشنهاد داد تا اینکه منافع انجام این رفتارها را برای آنها بازگو نمود. نتایج نشان دهنده آن است که می توان این الگو را در شهر مریوان به عنوان چارچوبی جهت برنامه ریزی مداخلات در جهت پیش بینی, بهبود و ارتقای رفتارهای بهداشت دهان و دندان دانش آموزان بکارگرفت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهمن پور، کاوه، نوری، رونما، ندریان، حیدر، و صالحی، بهزاد. (1390). سازه های مدل ارتقای سلامت پندر درباره بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر مریوان. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 9(2)، 93-106. SID. https://sid.ir/paper/85085/fa

    Vancouver: کپی

    بهمن پور کاوه، نوری رونما، ندریان حیدر، صالحی بهزاد. سازه های مدل ارتقای سلامت پندر درباره بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر مریوان. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1390؛9(2):93-106. Available from: https://sid.ir/paper/85085/fa

    IEEE: کپی

    کاوه بهمن پور، رونما نوری، حیدر ندریان، و بهزاد صالحی، “سازه های مدل ارتقای سلامت پندر درباره بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر مریوان،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 9، no. 2، pp. 93–106، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/85085/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا