مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 22

چکیده

 زمینه و هدف: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک موجب شده که مقاومت به آنتی بیوتیک ها یکی از معضلات بهداشتی محسوب گردد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی به منظور پیشگیری از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی مرکز بهداشت جنوب تهران انجام گرفت.روش کار: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی شاهددار تصادفی بود که بر روی 396 نفر انجام شد. 10 مرکز با تخصیص تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. مداخلات آموزشی با برگزاری کلاس آموزشی, توزیع پمفلت, نصب تراکت و ارسال اس ام اس انجام گردید. آموزش بر اساس سازه های الگوی بهداشتی در خصوص عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک انجام شد. قبل و پس از انجام مداخله, پرسشنامه تکمیل و داده ها آنالیز شدند. تمامی آنالیز ها توسط نرم افزار آمار SPSS و با آزمون های آماری مناسب انجام شد.نتایج: آنالیزها نشان داد که مقایسه بین میانگین نمره اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی (آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده, موانع درک شده) و عملکرد در دو گروه مداخله و شاهد در قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی دار آماری وجود دارد (p>0.99).نتیجه گیری: با توجه به افزایش آگاهی و کاهش عملکرد خود گزارش شده در گروه مداخله, به نظر می رسد الگوی اعتقاد بهداشتی, الگوی مناسبی برای کاهش میزان مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رشیدیان، الهام، گرمارودی، غلامرضا، رشیدیان، آرش، و یاسری، مهدی. (1396). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 15(1 )، 9-22. SID. https://sid.ir/paper/85177/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدیان الهام، گرمارودی غلامرضا، رشیدیان آرش، یاسری مهدی. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1396؛15(1 ):9-22. Available from: https://sid.ir/paper/85177/fa

    IEEE: کپی

    الهام رشیدیان، غلامرضا گرمارودی، آرش رشیدیان، و مهدی یاسری، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در زنان مراجعه کننده به واحدهای بهداشتی درمانی تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 15، no. 1 ، pp. 9–22، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/85177/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button