مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقدمه: تغذیه با شیر مادر به لحاظ فواید فیزیولوژیکی و روانی برای مادر و کودک بهترین غذای شیرخوار شناخته شده است. با عنایت به این موضوع که مطالعات محدودی در زمینه به کارگیری مدل اعتقاد بهداشتی در تداوم رفتار شیردهی انجام شده است, این مطالعه با هدف سنجش تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی در مادران باردار سه ماهه سوم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 طراحی و اجرا گردید.روش: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با مداخله آموزشی از نوع قبل و بعد برروی 266 زن باردار بود که نمونه ها به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه 133 نفره مداخله و مقایسه تقسیم شدند. سپس در طی سه مرحله (قبل از مداخله, بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو بخشی اطلاعات دموگرافیک و ابزار سنجش رفتار شیردهی بر اساس سازه های تئوری اعتقاد بهداشتی شامل سازه های حساسیت درک شده (8 سوال), شدت درک شده (6 سوال), منافع درک شده (10 سوال), موانع درک شده (13 سوال), راهنما برای عمل (5 سوال), خودکارآمدی (6 سوال), رفتار شیردهی (7 سوال) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 و به کارگیری آزمون اندازه گیری های تکراری, تی تست مستقل انجام گرفت. سطح معناداری در این مطالعه 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف آماری معناداری در مرحله پس آزمون اول (بلافاصله بعد از زایمان) بین دو گروه مداخله و مقایسه از نظر سازه های حساسیت درک شده (p<0.001), شدت درک شده (p=0.004) و موانع درک شده (p=0.002) و راهنما برای عمل (p=0.02) وجود داشت. در مرحله پس آزمون دوم (3 ماه بعد از زایمان) ارتباط آماری معناداری بین دو گروه مداخله و مقایسه از نظر سازه های منافع درک شده (p=0.04), موانع درک شده (p=0.002), راهنما برای عمل (p<0.001) و رفتار شیردهی (p=0.02) مشاهده شد. نتایج تحلیل سازه های مدل اعتقاد بهداشتی با استفاده از الگوی تحلیل آزمون اندازه گیری های تکراری در گروه مداخله نشان داد که میزان تمام سازه های مدل اعتقاد بهداشتی قبل و پس از مداخله آموزشی از لحاظ آماری معنادار بود (p<0.001).نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در تداوم رفتار شیردهی می تواند موثر باشد. در این راستا, رفع نواقص موجود در زمینه سیاست گزاری سلامت از طریق افزایش آموزش عمومی به صورت راهنما برای عمل در راستای فرآیند شیردهی و برنامه ریزی تغذیه ای با شیر مادر و برنامه های پایش آن, جلب توجه عموم به خط مشی ها و برنامه های تغذیه با شیر مادر, برگزاری کلاس های آموزشی مبتنی بر موانع و فواید تغذیه با شیر مادر می تواند در بهبود ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر موثر واقع گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طل، آذر، مجلسی، فرشته، شجاعی زاده، داوود، اسماعیلی شهمیرزادی، سیما، محمودی مجدآبادی، محمود، و مرادیان، منور. (1392). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی. آموزش پرستاری، 2(2 (پیاپی 4))، 39-47. SID. https://sid.ir/paper/238292/fa

    Vancouver: کپی

    طل آذر، مجلسی فرشته، شجاعی زاده داوود، اسماعیلی شهمیرزادی سیما، محمودی مجدآبادی محمود، مرادیان منور. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی. آموزش پرستاری[Internet]. 1392؛2(2 (پیاپی 4)):39-47. Available from: https://sid.ir/paper/238292/fa

    IEEE: کپی

    آذر طل، فرشته مجلسی، داوود شجاعی زاده، سیما اسماعیلی شهمیرزادی، محمود محمودی مجدآبادی، و منور مرادیان، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر تداوم رفتار شیردهی،” آموزش پرستاری، vol. 2، no. 2 (پیاپی 4)، pp. 39–47، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238292/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button