مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تجارت و توسعه بازار بر رشد اقتصادی مطالعه موردی ایران و شرکای تجاری اش در سالهای 1995-2005

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 رشد و توسعه اقتصادی از اهداف مهم کلان اقتصادی هر کشور است و برای رسیدن به رشد اقتصادی عوامل زیادی تاثیرگذار می باشند که از جمله این عوامل تجارت و توسعه بازار است. در این مقاله اثر تجارت و توسعه بازار بر رشد اقتصادی ایران و 30 شرکت عمده تجاری اش (آلمان, ایتالیا, سنگاپور, هلند, چین, ژاپن, امارات متحده عربی, هند, فرانسه, کره , کویت, ایالات متحده آمریکا, اسپانیا, سوئد, سوئیس, ترکیه, آذربایجان, یونان, پاکستان, بحرین, عربستان صعودی, قطر, سوریه, بحرین, تاجیکستان, ارمنستان, تایلند, اندونزی, انگلیس و برزیل) در سالهای 1995-2005 مورد بررسی قرار گرفته است.هدف از انجام این تحقیق پاسخ به این سوال است که آیا تجارت و توسعه بازار بر رشد اقتصادی ایران و شرکای تجاری اش در سالهای 1995-2005 اثرگذار بوده است یا خیر. مدلی که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته, یک رگرسیون رشد است که بر اساس رابطه میان رشد اقتصادی کشورهای موردنظر و متغیرهای بیان کننده تجارت و توسعه بازار تنظیم شده و با روش حداقل مربعات معمولی (OLS) تخمین زده می شود.از سه معیار آزادی اسمی, آزادی واقعی و آزادی واقعی جغرافیایی, به عنوان معیارهایی از آزادی تجاری, استفاده کرده و پس از برآورد مدل, نتیجه گرفته می شود که وقتی آزادی تجاری با ارزش دلاری صادرات و واردات نسبت به GDP بر حسب برابری قدرت خرید بر اساس دلار (آزادی واقعی) اندازه گیری شود, تجارت و اندازه بازار داخلی نقش تعیین کننده ای در افزایش رشد اقتصادی در سالهای 1995-2005 دارند و زمانی که آزادی تجاری با ارزش دلاری صادرات و واردات نسبت به GDP بر حسب نرخ ارز دلار (آزادی اسمی) اندازه گیری می شود, تجارت و اندازه بازار بر رشد اثر قوی ای ندارند و آزادی واقعی, معیار مناسب تری برای تجارت است و آزادی واقعی جغرافیایی نیز بیان می کند که تجارت در کشورهایی که بازار داخلی کوچکتری دارند بر رشد اثر بیشتری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آذربایجانی، کریم، و شیرانی فخر، زهره. (1388). اثر تجارت و توسعه بازار بر رشد اقتصادی مطالعه موردی ایران و شرکای تجاری اش در سالهای 1995-2005. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)، 9(1)، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/86514/fa

    Vancouver: کپی

    آذربایجانی کریم، شیرانی فخر زهره. اثر تجارت و توسعه بازار بر رشد اقتصادی مطالعه موردی ایران و شرکای تجاری اش در سالهای 1995-2005. پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)[Internet]. 1388؛9(1):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/86514/fa

    IEEE: کپی

    کریم آذربایجانی، و زهره شیرانی فخر، “اثر تجارت و توسعه بازار بر رشد اقتصادی مطالعه موردی ایران و شرکای تجاری اش در سالهای 1995-2005،” پژوهش های رشد و توسعه پایدار (پژوهشهای اقتصادی)، vol. 9، no. 1، pp. 1–20، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86514/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا