مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,190
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 88

چکیده

 ورود انواع منابع اطلاعاتی, و از آن میان مواد دیداری – شنیداری و چند رسانه ای به کتاب خانه های دانشگاهی, با نگرش به ویژگی ها و نقش بسیار موثر آن ها در یادگیری, آموزش, و پژوهش, به استقبال روزافزون کاربران از این گونه منابع و تغییر کیفیت خدمات کتاب خانه ها انجامیده است. در این نوشتار وضعیت کنونی مواد دیداری و شنیداری در کتاب خانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران, و مشکلات و مسایل آن ها بررسی شده است. در پایان , پیشنهاد شده است که فهرست های رایانه ای برای نگه داری و بازیابی داده های مواد دیداری - شنیداری با افزودن فیلدهای نو پدید آید تا کتاب داران و بایگان های مواد دیداری – شنیداری بتوانند با ارایه خدمات بهینه, نیاز اطلاعاتی کاربر نهایی را در کم ترین زمان ممکن پاسخ گویند.روش پژوهش در این بررسی پیمایشی و پژوهش از نوع توصیفی بود و برای گردآوری داده ها پرسش نامه به کار گرفته شد. مواد دیداری – شنیداری بررسی شده, فیلم, نوارهای دیداری – شنیداری, و دیسک های نوری دیداری – شنیداری است.از میان 42 دانشگاه پاسخ دهنده به پژوهش, در 59 دانشگاه کشور در هنگام انجام پژوهش, تنها کتاب خانه مرکزی هشت دانشگاه (19.05 درصد) واحد دیداری و شنیداری داشتند که پس از تجزیه و تحلیل یافته ها از نظر مجموعه سازی, سازمان دهی, حفظ و نگه داری, فضا, ابزارها و منابع, و ارایه خدمات, پژوهش گران دریافتند که مواد دیداری – شنیداری هنوز جایگاه واقعی خود را در کتاب خانه های دانشگاهی ایران نیافته است. کم بود بودجه, فضا, مواد, تجهیزات, نیروی انسانی کارشناس, ناآشنایی و کم توجهی مسوولان به بایسته گی وجودی مواد دیداری – شنیداری در کنار منابع دیگر اطلاعاتی, نبود فهرست گان مواد دیداری – شنیداری, نداشتن انجمن کتاب داران و بایگان های دیداری – شنیداری, و نبود مراکز پدیدآورنده و خدمات رسان برای مواد دیداری – شنیداری در سطح ملی, از مهم ترین مشکلات واحدهای دیداری – شنیداری کتاب خانه های مرکزی دانشگاه های ایران است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی شریف آبادی، سعید، و توکلی، مرضیه. (1384). بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران. اندیشه های نوین تربیتی، 1(2-3)، 71-88. SID. https://sid.ir/paper/86735/fa

Vancouver: کپی

رضایی شریف آبادی سعید، توکلی مرضیه. بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1384؛1(2-3):71-88. Available from: https://sid.ir/paper/86735/fa

IEEE: کپی

سعید رضایی شریف آبادی، و مرضیه توکلی، “بررسی وضعیت مواد دیداری – شنیداری کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 1، no. 2-3، pp. 71–88، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86735/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button