مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,753
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,274
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معضل دولت سازی و سیاست گذاری آموزش و پرورش در ایران پس از انقلاب

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 85

چکیده

سیاست گذاری در آموزش و پرورش از حیاتی ترین حوزه های سیاست گذاری عمومی دولتها شمرده می شود. در جوامع دانش-محور امروزی, آموزش باکیفیت و برابر از حقوق بنیادین شهروندان و از جمله وظایف اساسی دولت مدرن است. دولتها سعی می کنند به این مطالبه و وظیفه در قالب فرایند سیاست گذاری آموزشی پاسخ گویند. البته موفقیت سیاستهای آموزشی, تابعی از ترتیبات نهادی دولت است. تجارب چند دهه اخیر دولتهای توسعه گرای شرق آسیا گواهی بر این مدعاست. این در حالی است که نگاهی به عملکرد دولتهای پس از انقلاب در ایران, حکایت از ضعف و ناکارآمدی سیاست گذاری آموزشی دارد. فرایند ناقص دولت سازی در ایران معاصر و استمرار و تداوم و نیز تشدید و تعمیق آن در دوره پس از انقلاب موانع جدی در تدوین و اجرای سیاست گذاری آموزش و پرورش پدید آورد. تصمیمات و اقدامات نخبگان سیاسی در جایگاه دولت سازان جدید در پیدایش این نقیصه و مشکل نهادی موثر بود. نهاد دولت در چهار دهه گذشته به دلیل مشکلات نهادی و ساختاری, توانایی و هنر تبدیل و ادغام سرمایه طبیعی به سرمایه های انسانی, اجتماعی و فرهنگی را از دست داد. شاخصهای آموزشی پایین تر از میانگین جهانی و عملکرد ضعیف آموزش و پرورش, برایند آن است. در شرایط فعلی برای نیل به توسعه پایدار, دولتمردان و سیاست گذاران کشور ناگزیرند با اصلاح نهادی دولت, امر سیاست گذاری در آموزش و پرورش را در ترجیحات دستور کاری و اولویت فرایند سیاست گذاریهای عمومی قرار دهند. در مجموع, چگونگی اثرگذاری فرایند دولت سازی ایران پس از انقلاب در چارچوب سه متغیر نهادسازی, ائتلاف سازی و تصمیم سازی بر کارکرد سیاست گذاری آموزش و پرورش, موضوع مقاله حاضر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، علیرضا. (1398). معضل دولت سازی و سیاست گذاری آموزش و پرورش در ایران پس از انقلاب. تعلیم و تربیت، 35(4 (پیاپی 140) )، 65-85. SID. https://sid.ir/paper/87646/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری علیرضا. معضل دولت سازی و سیاست گذاری آموزش و پرورش در ایران پس از انقلاب. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(4 (پیاپی 140) ):65-85. Available from: https://sid.ir/paper/87646/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا حیدری، “معضل دولت سازی و سیاست گذاری آموزش و پرورش در ایران پس از انقلاب،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 4 (پیاپی 140) ، pp. 65–85، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87646/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button