مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد گرافیک در آموزش مفاهیم فیزیکی در کتابهای درسی علوم مقطع ابتدایی کشورهای ایران، آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیه جستجوگری در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 118

چکیده

 انسان از همان دوران کودکی در شرایط طبیعی و با تجربیات روزمره و همچنین در شرایط ساختگی و تجربیات طراحی شده به کسب شناخت و معرفت در مورد مفاهیم علمی می پردازد. می توان گفت دبستان اولین محیطی است که مفاهیم و اصول علمی را در قالب تجربیات طراحی شده و سازمان یافته در اختیار کودک قرار می دهد و کتاب علوم نقش مهمی را در این رابطه ایفا می نماید. اغلب مفاهیم علمی بویژه آنهایی که به حوزه فیزیک تعلق دارند از مفاهیم انتزاعی هستند. از این رو, فراگیر برای درک آنها نیاز به تصویرسازی ذهنی دارد. در مورد برخی از مفاهیم (به عنوان مثال امواج صوتی) دانش آموز هیچگونه تصویر ذهنی ندارد و لازم است که برای آموزش اینگونه مفاهیم در کتاب های درسی از عناصر دیداری برای عینیت بخشیدن به موضوع استفاده شود. در سالهای اخیر, در کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی ایران تغییرات چشمگیری صورت گرفته است که برخی ناشی از تحقیقات داخلی و خارجی و برخی نیز به تقلید از کشورهای خارجی  اتفاق افتاده است. از نظر ظاهری یکی از برجسته ترین تغییرات ایجاد شده در کتابهای علوم, بکارگیری عناصر گرافیکی است. در رابطه با نقش عناصر گرافیکی و تاثیر آن بر میزان توجه و یادگیری فراگیران تحقیقات متعددی انجام شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها بر تاثیرات مثبت این عناصر دلالت دارند. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه میزان استفاده از عناصر گرافیکی در ارایه مباحث فیزیکی در کتاب های علوم تجربی دوره ابتدایی کشورهای ایران, آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیه پژوهشگری دانش آموزان می باشد. جامعه آماری, کلیه مباحث فیزیکی مطرح شده در کتاب های علوم و روش تحقیق تحلیل محتوا است. بخش صدا به عنوان نمونه آماری این پژوهش از میان مفاهیم فیزیکی بطور تصادفی انتخاب شده است. ابتدا کاربردهای گرافیک از نظر پرورش روحیه تحقیق, تفحص و پژوهشگری به پنج مقوله عمده تقسیم شده و سپس محتوای کتاب ها بر اساس این مقوله ها مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفته اند. بطور کلی, گرچه در کتاب های ایران نیز مانند کتاب های دو کشور دیگر سعی شده است از تصاویر مرتبط با موضوع و همچنین از تنوع رنگ استفاده شود لیکن به علت کیفیت بسیار نامطلوب کاغذ, این کتاب ها در مقایسه با کتاب های آمریکا و انگلستان از کیفیت پایین تری برخوردارند. در رابطه با ارایه اطلاعات و تحریک حس کنجکاوی از طریق تصاویر, کتاب های آمریکا بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. در زمینه استفاده از گرافیک به منظور سازماندهی اطلاعات و چگونگی انجام کار از طریق تصاویر بیشترین سهم متعلق به کتاب های علوم انگلستان بوده است و در رابطه با کاربرد گرافیک برای پرورش روحیه همکاری, کتاب های آمریکا و سپس انگلستان فعال تر عمل کرده اند. در نتیجه گیری کلی این پژوهش می توان گفت که در رابطه با ارایه مفاهیم فیزیکی, کتاب های انگلستان بیشتر از دو کشور دیگر از گرافیک برای پرورش روحیه پژوهش و جستجوگری استفاده کرده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، بی بی عشرت، و اسفیجانی، اعظم. (1385). کاربرد گرافیک در آموزش مفاهیم فیزیکی در کتابهای درسی علوم مقطع ابتدایی کشورهای ایران, آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیه جستجوگری در دانش آموزان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی))، 95-118. SID. https://sid.ir/paper/8765/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی بی بی عشرت، اسفیجانی اعظم. کاربرد گرافیک در آموزش مفاهیم فیزیکی در کتابهای درسی علوم مقطع ابتدایی کشورهای ایران, آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیه جستجوگری در دانش آموزان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1385؛13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)):95-118. Available from: https://sid.ir/paper/8765/fa

    IEEE: کپی

    بی بی عشرت زمانی، و اعظم اسفیجانی، “کاربرد گرافیک در آموزش مفاهیم فیزیکی در کتابهای درسی علوم مقطع ابتدایی کشورهای ایران, آمریکا و انگلستان به منظور پرورش روحیه جستجوگری در دانش آموزان،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 13، no. 2 (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 95–118، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8765/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button