مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,006
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تحول برنامه کارورزی نظام تربیت معلم ایران

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 82

چکیده

 برنامه کارورزی از نظر مبانی و منابع علمی و نظری سه رویکرد شناخته شده دارد: رویکرد استاد-شاگردی, علم کاربردی و تأملی یا فکورانه. این مطالعه در پی آن بوده که نشان دهد برنامه کارورزی نظام تربیت معلم صدساله ایران از نظر رویکرد, چه تحولاتی داشته است؟ در هر دوره چه رویکردی غالب بوده و آیا در دوره فعلی, که رویکرد این برنامه به طور مشخص تأملی بیان شده است, بر اساس منابع علمی و نظری مربوط به تأمل, ویژگیهای کارورزی تأملی را دارد؟ کاستیهای احتمالی برنامه در این زمینه چیست و چشم انداز آینده این برنامه چگونه باید باشد؟ در این مطالعه ابتدا با روش اسنادی برنامه کارورزی در دوره های مختلف تاریخی بررسی و سپس برنامه هر دوره, با توجه به ویژگیهای رویکردهای مذکور با روش تحلیلی-استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته که به طور خلاصه نتایج ذیل حاصل شده است: 1. برنامه کارورزی در ایران, سالهای بسیار, از تاسیس دارالمعلمین و دارالمعلمات در سال 1297 تا دهه هفتاد, رویکرد استاد-شاگردی داشته است. 2. اولین نشانه های اتخاذ رویکرد تکنیکی برای برنامه کارورزی, در دهه هفتاد دیده می شود که بنا به شواهدی که در این مطالعه ذکر شده است می توان اذعان کرد که حتی در آن دوره نیز این برنامه نسخه کاملی از این رویکرد نبوده است. 3. اتخاذ رویکرد تأملی, برای کارورزی, در سال 1392 پس از تاسیس دانشگاه فرهنگیان, نقطه عطفی تاریخی برای کارورزی ایران است, اما تحلیل برنامه این دوره از منظر منابع علمی مربوط به تأمل نشان می دهد که برنامه قصد شده فعلی نیز دارای کاستی هایی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، غلامعلی، ملکی، صغری، مهرمحمدی، محمود، و امام جمعه، سیدمحمدرضا. (1398). سیر تحول برنامه کارورزی نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، 35(2 (پیاپی 138) )، 61-82. SID. https://sid.ir/paper/87674/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی غلامعلی، ملکی صغری، مهرمحمدی محمود، امام جمعه سیدمحمدرضا. سیر تحول برنامه کارورزی نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(2 (پیاپی 138) ):61-82. Available from: https://sid.ir/paper/87674/fa

    IEEE: کپی

    غلامعلی احمدی، صغری ملکی، محمود مهرمحمدی، و سیدمحمدرضا امام جمعه، “سیر تحول برنامه کارورزی نظام تربیت معلم ایران،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 2 (پیاپی 138) ، pp. 61–82، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87674/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button