مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

353
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی-نیازهای فکورانه-استدلالهای پی در پی)

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 31

چکیده

 این مقاله, بخشی از یک طرح تحقیقی است که هدف آن, تبیین یک چارچوب نظری مناسب, برای کمک به تدوین و اجرای برنامه ی درسی ریاضی در دوره ی متوسطه بوده است. با در نظر گرفتن مؤلفه هایی از پیشینه ی پژوهشی, یک چارچوب نظری موسوم به DNR (دوگانی-نیازهای فکورانه – استدلالهای پی در پی) که از سوی گِرشان هَرِل تدوین شده, اساس کار این پژوهش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که این چارچوب, می تواند به پژوهشگران کمک کند تا با نگاهی نوین, به تدوین برنامه ی درسی ریاضی بپردازند. در این طرح پژوهشی , بر اساس چارچوب DNR فعالیتهایی برای بخشهای بسیاری از محتوای درسی ریاضی دوره های متوسطه ی اول و دوم در ایران طراحی شد و در محیط واقعی کلاسهای درس ریاضی, به طور آزمایشی, توسط نویسنده ی اول تدریس شد. سپس در مرحله ی نهایی, فعالیتهایی متناسب با موضوع مختصات و نمایش خطوط در دستگاه مختصات دکارتی تدوین و در یک مدرسه ی عادی پسرانه ی پایه ی نهم یکی از شهرستانهای استان تهران اجرا شده است. این دو موضوع به دانش آموزان سه کلاس عرضه شد و معلم اصلی کلاس, ضمن حضور در تمام جلسات تدریس, نقش مشاهده گر و همکار منتقد را ایفا کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که محتوای درسی ریاضی طراحی شده بر مبنای چارچوب DNR و شیوه ی عرضه ی آن, می تواند یادگیری مطالب ریاضی را برای دانش آموزان تسهیل کند, به تعمیق مطالب یادگرفته شده بینجامد و بعضی از خلأ های آموزشی برنامه ی درسی موجود را برطرف کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی بیدکلمه، مسعود، و گویا، زهرا. (1397). فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی-نیازهای فکورانه-استدلالهای پی در پی). تعلیم و تربیت، 34(3 (پیاپی 135) )، 9-31. SID. https://sid.ir/paper/87689/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی بیدکلمه مسعود، گویا زهرا. فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی-نیازهای فکورانه-استدلالهای پی در پی). تعلیم و تربیت[Internet]. 1397؛34(3 (پیاپی 135) ):9-31. Available from: https://sid.ir/paper/87689/fa

    IEEE: کپی

    مسعود بهرامی بیدکلمه، و زهرا گویا، “فعالیتهای درسی ریاضی مبتنی بر چارچوب برنامه ریزی درسی ریاضی DNR (دوگانی-نیازهای فکورانه-استدلالهای پی در پی)،” تعلیم و تربیت، vol. 34، no. 3 (پیاپی 135) ، pp. 9–31، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87689/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button