Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,051
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان انطباق نحوه ارایه دروس انتخابی با آیین نامه های مربوطه و چگونگی کیفیت بخشی به آن از دید مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 116

چکیده

 پژوهش حاضر با روش پیمایشی و نمونه ای شامل 40 مدرسه متوسطه روزانه سالی- واحدی استان اصفهان, 80 نفر از مدیران مدارس و 40 نفر از دبیران مدارس مذکور در سال تحصیلی 82-83 انجام گرفته است. در این پژوهش, از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و سه ابزار؛ چک لیست, سنجش نحوه ارایه دروس انتخابی, پرسشنامه مدیران و دبیران استفاده شده است تا نحوه ارایه دروس انتخابی, مشکلات و راهکارهای کیفیت بخشی به آن مورد بررسی قرار گیرد. داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. مهم ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که:1. میانگین کل میزان انطباق ارایه دروس انتخابی با آیین نامه های مربوط, در مجموع مولفه ها, در سطح زیاد و معنادار بوده است. مدارس متوسطه در حدی قابل توجه به مفاد آیین نامه های مذکور متصف بوده است, اما در پاره ای موارد چون, جابه جایی دانش آموزان کلاس جبرانی به تکمیلی و بالعکس, برگزاری کلاس درس انتخابی با رعایت حداقل و حداکثر نفرات, ارایه کتاب کار به دانش آموزان, نظارت پیوسته بر کارشناسی آموزش های مربوط و رعایت جایگزینی ارایه دروس انتخابی با تکمیلی, عدم تفاوت هایی انطباق هایی نیز مشهود بوده است. 2. میانگین کل میزان مشکلات ارایه دروس انتخابی در سطح زیاد و معنادار بوده است. اساسی ترین مشکلات ارایه دروس انتخابی نیز در زمینه هایی چون؛ عدم نظارت دقیق کارشناسی های آموزش پرورش, عدم آشنایی دقیق مدارس با مفاد آیین نامه های مذکور, فقدان دبیران متخصص برای ارایه دروس متنوع انتخابی بوده است. 3. مهم ترین راهکارهای کیفیت بخشی به ارایه دروس مذکور بر اساس دید گاه های مدیران و دبیران به ترتیب شامل؛ ملزم ساختن مدارس به ارایه دروس انتخابی پس از نیازسنجی از دانش آموزان, تدوین سر فصل هایی مشخص و هدایت گر برای کلیه دروس انتخابی, آشناسازی دقیق مسوولان مدارس, اولیا, دبیران و دانش آموزان با قوانین, مقررات و اهداف دروس انتخابی, طراحی ساز و کارهایی برای ملاحظه نیازهای دانش آموزان در محتوای دروس انتخابی, تصمیم گیری قانونگذار برای برقراری ارزشیابی جدی تر دروس انتخابی و تاثیر دهی آن در معدل تحصیلی دانش آموز و انتخاب دبیران تحصیلکرده مرتبط با دروس انتخابی توسط مدیران مدارس بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سبحانی نژاد، مهدی، سعیدی، علی، و طیبانی، طیبه. (1385). بررسی میزان انطباق نحوه ارایه دروس انتخابی با آیین نامه های مربوطه و چگونگی کیفیت بخشی به آن از دید مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان. تعلیم و تربیت، 22(4 (مسلسل 88))، 85-116. SID. https://sid.ir/paper/87718/fa

    Vancouver: کپی

    سبحانی نژاد مهدی، سعیدی علی، طیبانی طیبه. بررسی میزان انطباق نحوه ارایه دروس انتخابی با آیین نامه های مربوطه و چگونگی کیفیت بخشی به آن از دید مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان. تعلیم و تربیت[Internet]. 1385؛22(4 (مسلسل 88)):85-116. Available from: https://sid.ir/paper/87718/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سبحانی نژاد، علی سعیدی، و طیبه طیبانی، “بررسی میزان انطباق نحوه ارایه دروس انتخابی با آیین نامه های مربوطه و چگونگی کیفیت بخشی به آن از دید مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان،” تعلیم و تربیت، vol. 22، no. 4 (مسلسل 88)، pp. 85–116، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87718/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا