مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی در دوره متوسطه بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان 1384

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 190

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان انجام گرفته است. جامعه آماری کلیه شوراهای دانش آموزی مدارس متوسطه استان کردستان بوده که طبق آمار زیر بالغ بر 349 شورا و در مجموع 3794 دانش آموز بوده است. حجم نمونه پژوهش 426 نفر (212 دختر, 214 پسر) بوده که به صورت تصادفی طبقه نسبتی در تمام واحدها (شوراها) از 65 مدرسه (33 پسرانه, 32 دخترانه) از شهرهای سنندج (ناحیه 1 و 2), سقز, مریوان, بیجار, دیواندره, قروه, موچش و دهگلان انتخاب شده اند. همچنین برای گردآوری داده ها از 60 مدیر و مربی پرورشی و از سه نوع پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه های دانش آموزی, مربیان و مدیران و فرم تحلیل محتوا, صورت جلسات و سوابق) استفاده شده است. در تدوین آن و محاسبه روایی از نظرات مربیان و متخصصان بهره جسته ایم. پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه دانش آموزان 0.92, برای پرسشنامه مربیان و مدیران 0.93 و فرم تحلیل محتوا اسناد و صورت جلسات 0.89 بوده است.نتایج به دست آمده از آزمون ها نشان می دهد که اجرای شوراهای دانش آموزی در تحکیم و تعمیق ارزشهای دینی, ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش آموزان, بهره مندی از نقطه نظرات دانش آموزان در ابعاد آموزشی و پرورشی, تقویت خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموزان در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به ویژه برای حضور موثر در عرصه های اجتماع, تصمیم سازی در دانش آموزان, تعامل فکر و اندیشه با مسوولان مدرسه در حد بسیار زیاد موثر بوده است. یافته های دیگر نشانگر آن است که شوراها از ده کمیته قرآن و معارف, فرهنگی و ادبی, سیاسی و اجتماعی, ورزشی, علمی آموزشی, پشتیبانی, هنری, انضباطی, تعاونی, بهداشت تشکیل شده اند که بالاترین درصد کمیته های فعال عبارتند از قرآن و معارف, فرهنگی ادبی و ورزشی و بالاترین درصد انجمن های تشکیل شده از انجمن های بسیج, مراسم صبحگاهی, اداره کتابخانه و ورزشی بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاکریان، عطا. (1387). بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی در دوره متوسطه بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان 1384. تعلیم و تربیت، 24(1 (مسلسل 93))، 165-190. SID. https://sid.ir/paper/87731/fa

    Vancouver: کپی

    شاکریان عطا. بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی در دوره متوسطه بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان 1384. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(1 (مسلسل 93)):165-190. Available from: https://sid.ir/paper/87731/fa

    IEEE: کپی

    عطا شاکریان، “بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی در دوره متوسطه بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان 1384،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 1 (مسلسل 93)، pp. 165–190، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87731/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button