مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

741
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 148

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجاد شکاف میان بین سه برنامه درسی قصدشده, اجرا شده و کسب شده در دوره ی اول متوسطه صورت گرفته است و از نوع توصیفی میدانی و مطالعه اسنادی است. نمونه آماری دو گروه 30 و 50 نفری از برنامه ریزا ندرسی و افراد صاحب نظر و ده گزارش ارزشیابی از برنامه های درسی دوره اول متوسطه بوده که در پنج سال اخیر به اجرا درآمده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته ها نشان داده که به منظور کاهش شکاف میان سه برنامه درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده, ضروری است راهکارهای زیر از سوی برنامه ریزان درسی به کار گرفته شوند: در بعد برنامه درسی قصد شده, متناسب سازی برنامه های درسی با رشد سنی و عقلانی دانش آموزان, تبیین جنبه های کاربردی محتوا, توجه به باورهای اعتقادی, اجتماعی و فرهنگی و ارزشهای حاکم بر جامعه و پرهیز از مفاهیم بسیار انتزاعی و بسیار دشوار می تواند کارساز باشد. در بعد برنامه درسی اجرا شده, گسترش دوره های ضمن خدمت (حضوری و مجازی) و ارتقای کیفیت آنها و اختصاص دادن زمان کافی برای تبیین برنامه جدید و توجه به تربیت معلمان واجد صلاحیت در دروسی که نیاز به معلم متخصص دارند, در اولویت قرار گیرد. در بعد برنامه درسی کسب شده, آشنا کردن معلمان با شیوه ها و اصول ارزشیابی در طراحی سؤالات مفهومی و استاندارد با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان می تواند در یادگیری موضوعات درسی مؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمالی فر، محمدعلی، هاشمی مقدم، سیدشمس الدین، عابدی کرجی بان، زهره، و فقیهی، علیرضا. (1398). تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی. تعلیم و تربیت، 35(1 (پیاپی 137) )، 129-148. SID. https://sid.ir/paper/87743/fa

    Vancouver: کپی

    جمالی فر محمدعلی، هاشمی مقدم سیدشمس الدین، عابدی کرجی بان زهره، فقیهی علیرضا. تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1398؛35(1 (پیاپی 137) ):129-148. Available from: https://sid.ir/paper/87743/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی جمالی فر، سیدشمس الدین هاشمی مقدم، زهره عابدی کرجی بان، و علیرضا فقیهی، “تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی،” تعلیم و تربیت، vol. 35، no. 1 (پیاپی 137) ، pp. 129–148، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87743/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button