مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,311
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دانشجویان با سطوح مختلف عزت نفس از لحاظ سبک های مقابله با استرس

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 98

چکیده

 شناخت عوامل اثرگذار بر واکنش ها در مقابل رویدادهای استرس زا, نقش به سزایی در مدیریت و کنترل استرس دارد و همواره یکی از موضوعات عمده در مطالعات مرتبط به رفتارشناسی مقابله بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تفاوت در سبک ها و واکنش های مقابله افراد با توجه به سطح عزت نفس انجام شده است. این مطالعه با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. داده های مطالعه حاضر از 373 نفر از دانشجویان دانشاگه یزد ( 140 مرد و 233 زن) که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب, در خردادماه 1385 از هفت دانشکده انتخاب شده بودند, گرد آوری شد. این پاسخگویان, سپس به پرسش های مقیاس سبک های مقابله (CSS) و نسخه اصلاح شده مقیاس عزت نفس روزنبرگ پاسخ دادند. تفاوت معنی داری بین افراد با سطوح مختلف عزت نفس, در زمینه سبک های مقابله به طور کلی (p<0.001) و نیز عامل های ارزیابی مجدد / سازگاری  (p<0.001), مقابله اجتنابی (p<0.001) , مقابله مساله مدار  (p<0.001), مقابله هیجان مدار  (p<0.001), و خویشتنداری (p<0.01) مشاهده شد. در حالی که پژوهش های پیشین, استفاده بالاتر افراد با عزت نفس پایین از برخی سبک های مقابله هیجانی, یعنی مقابله هیجان مدار و ارزیابی مجدد / سازگاری را نشان داده بودند, نتایج پژوهش حاضر استفاده بیشتر افراد با سطح عزت نفس بالا از سبک های مقابله هیجان مدار و ارزیابی مجدد / سازگاری را نشان داده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودنیا، ابراهیم. (1387). مقایسه دانشجویان با سطوح مختلف عزت نفس از لحاظ سبک های مقابله با استرس. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 15(1 (ویژه نامه روان شناسی))، 81-98. SID. https://sid.ir/paper/8787/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودنیا ابراهیم. مقایسه دانشجویان با سطوح مختلف عزت نفس از لحاظ سبک های مقابله با استرس. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1387؛15(1 (ویژه نامه روان شناسی)):81-98. Available from: https://sid.ir/paper/8787/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم مسعودنیا، “مقایسه دانشجویان با سطوح مختلف عزت نفس از لحاظ سبک های مقابله با استرس،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 15، no. 1 (ویژه نامه روان شناسی)، pp. 81–98، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8787/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

    کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button