مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,989
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک های مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 75

چکیده

 زمینه و هدف: سبک های مقابله ای که افراد به کار می گیرند, بر سلامت آن ها موثرند. دانشجویان پرستاری استرس های متعددی را تجربه می کنند. مقابله غیر موثر باعث استرس بیشتر, عدم سازگاری و بروز اختلالات و مشکلات روانی می گردد. این پژوهش با هدف بررسی سبک های مقابله ای مورد استفاده در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی - تحلیلی است. جامعه پژوهش را دانشجویان پسر و دختر کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمسال اول تحصیلی 91-90 تشکیل داده اند. حجم نمونه 358 دانشجو بوده و نمونه گیری به روش چندمرحله ای انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه مقابله با موقعیت استرس زا بوده است. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS v.14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که روش غالب دانشجویان در مقابله, سبک مساله محور بوده است. 61.7% دانشجویان از سبک مساله محور, 19% سبک هیجان محور, 17.6% از سبک اجتناب محور و 1.8% بقیه از سبک های مساله محور - هیجان محور و مسأله محور – اجتناب محور استفاده می کنند. هیچ کدام از مشخصات فردی با سبک های مقابله ای دانشجویان ارتباط آماری معناداری نداشتند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روش غالب دانشجویان در مقابله, سبک مساله محور بوده است و همچنین بعد از سبک مساله محور, سبک هیجان محور و اجتناب محور مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به ارتباط بین سبک های مقابله با سلامت روان و همچنین توجه به این نکته که برخورداری از سلامت روان در دانشجویان و به خصوص دانشجویان رشته های پرستاری که با بیماران سر و کار داشته و نقش مهمی را در سیستم بهداشتی دارند, بسیار مهم و نیازمند توجه خاص می باشد, بنابراین به کار بردن راهکارهایی جهت بهبود آن باید به عنوان یک هدف, در برنامه های آموزشی دانشکده های پرستاری قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اینانلو، مهرنوش، بها، ربابه، سیدفاطمی، نعیمه، و حسینی، آغافاطمه. (1391). سبک های مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری. حیات، 18(3)، 66-75. SID. https://sid.ir/paper/106048/fa

    Vancouver: کپی

    اینانلو مهرنوش، بها ربابه، سیدفاطمی نعیمه، حسینی آغافاطمه. سبک های مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری. حیات[Internet]. 1391؛18(3):66-75. Available from: https://sid.ir/paper/106048/fa

    IEEE: کپی

    مهرنوش اینانلو، ربابه بها، نعیمه سیدفاطمی، و آغافاطمه حسینی، “سبک های مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری،” حیات، vol. 18، no. 3، pp. 66–75، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106048/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button