مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

973
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

663
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی ضرورت و نحوه به کارگیری رویکرد تلفیقی در اصلاح نظام آموزش علوم انسانی؛ با تاکید بر اقتصاد اسلامی (عنوان عربی: بحث حول ضرورة و کیفیة استخدام اسلوب الدمج فی تدریس العلوم الانسانیة و خاصة الاقتصاد الاسلامی)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 50

کلیدواژه

ایران (کلیدواژه عربی: الاقتصاد الاسلامیQ3
ایران)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:بررسی نظام آموزش علم اقتصاد در دوره اخیر نشان می دهد که پس از انقلاب اسلامی, دیدگاه های متفاوتی درباره نحوه تعامل با علوم متعارف از جمله اقتصاد به نحوی که بتواند پاسخگوی نیازهای کشور اسلامی ما باشد, مطرح شد. به دلایل مختلف, در نهایت آنچه اتفاق افتاد, اتخاذ رویکردی تفکیکی در تدریس اقتصاد متعارف بود. این رویکرد که هنوز با تغییرات مختصری ادامه دارد, به این معنی است که درس های اقتصاد متعارف بدون تغییری اساسی ارائه شوند و درس های دیگری که به اقتصاد اسلامی مرتبط هستند, به صورت کاملا مستقل از درس های متعارف, به واحدهای درسی دانشجویان اضافه شوند. این مقاله به بررسی و نقد «رویکرد تفکیکی» در آموزش اقتصاد می پردازد و نشان می دهد این رویکرد, هم به لحاظ نظری و روش شناختی و فلسفی, و هم به لحاظ عملی و با در نظر گرفتن تجربه سه دهه اخیر, با چالش هایی جدی مواجه شده است. پس از آن «رویکرد تلفیقی» را به عنوان الگویی جایگزین در دو نسخه حداکثری و حداقلی ارائه می کند و نشان می دهد که رویکرد تلفیقی, نسبت به دیدگاه فعلی مزیت هایی دارد. در واقع, در این رویکرد دیگر اقتصاد اسلامی تنها به چند درس خاص محدود نمی شود, بلکه به بسیار توسعه یافته, درس های اصلی رشته اقتصاد را در برمی گیرد. چکیده عربی:لو القینا نظرة علی نظام تدریس علم الاقتصاد فی السنین الاخیرة لعرفنا بان هناک آراءا عدیدة حول کیفیة التعاطی مع العلوم المعروفه و من بینها الاقتصاد و انه بامکان الاستفادة من هذه الاراء لتلبیة حاجة بلدنا الاسلامی. ان ما حصل اخیرا - و لاسباب متعددة - اللجوء لاستخدام طریقة تجزئة المادة فی تدریس الاقتصاد. ان هذه الطریقة لم تبق علی حالها انما تعرضت الی تغییرات طفیفة علی مر الزمن و حسب هذه الطریقة یتم تدریس المواد المعروفة لدرس الاقتصاد بدون اجراء تغییرات علیها بینما تضاف دروس اخری لها علاقة بالاقتصاد الاسلامی الی جدول الدروس بحیث تکون مستقلة عن سائر الدروس. تتعرض المقالة الی تحلیل و نقد طریقة تجزئة المادة فی تدریس الاقتصاد و تشیر الی ان تجارب العقود الثلاثة الأخیرة اثبتت بانها تواجه بعض التحدیات علی المستوی النظری و المنهجی و الفلسفی. و قد اعقب ذلک طرح طریقة الدمج لتحل محل طریقة التجزئة و طریقة الدمج هذه لها من الحسنات ما یجعلها تمتاز علی الطریقة المألوفة و تبعا لهذه الطریقة لا یقتصر الاقتصاد الاسلامی علی مجرد عدد من الدروس الاصلیة فی فرع الاقتصاد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میسمی، حسین، و عیوضلو، حسین. (1388). عنوان فارسی: بررسی ضرورت و نحوه به کارگیری رویکرد تلفیقی در اصلاح نظام آموزش علوم انسانی؛ با تاکید بر اقتصاد اسلامی (عنوان عربی: بحث حول ضرورة و کیفیة استخدام اسلوب الدمج فی تدریس العلوم الانسانیة و خاصة الاقتصاد الاسلامی). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 15(61)، 29-50. SID. https://sid.ir/paper/88325/fa

Vancouver: کپی

میسمی حسین، عیوضلو حسین. عنوان فارسی: بررسی ضرورت و نحوه به کارگیری رویکرد تلفیقی در اصلاح نظام آموزش علوم انسانی؛ با تاکید بر اقتصاد اسلامی (عنوان عربی: بحث حول ضرورة و کیفیة استخدام اسلوب الدمج فی تدریس العلوم الانسانیة و خاصة الاقتصاد الاسلامی). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)[Internet]. 1388؛15(61):29-50. Available from: https://sid.ir/paper/88325/fa

IEEE: کپی

حسین میسمی، و حسین عیوضلو، “عنوان فارسی: بررسی ضرورت و نحوه به کارگیری رویکرد تلفیقی در اصلاح نظام آموزش علوم انسانی؛ با تاکید بر اقتصاد اسلامی (عنوان عربی: بحث حول ضرورة و کیفیة استخدام اسلوب الدمج فی تدریس العلوم الانسانیة و خاصة الاقتصاد الاسلامی)،” روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، vol. 15، no. 61، pp. 29–50، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88325/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button