مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,666
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراوانی آسیب شناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد

صفحات

 صفحه شروع 273 | صفحه پایان 280

چکیده

 مقدمه: تاثیر انکار ناپذیر معلم بر متعلم از جمله مباحث مطرح دنیای تعلیم و تربیت است. یکی از مهمترین عوامل موثر بر عملکرد معلمان سلامت روانی است چرا که معلم سالم یعنی تعلیم و تربیت سالم و تعلیم و تربیت سالم یعنی جامعه سالم.روش: کار: مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی آسیب شناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد در سال تحصیلی 85-1384 انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که جامعه آماری آن شامل 1008 معلم شاغل در 139 مدرسه ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهرکرد بود. میزان پاسخگویی 70% بود و در مجموع 705 معلم در این پژوهش شرکت داشتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه استاندارد شده  SCL-90-Rو پرسشنامه ویژگی های فردی و اجتماعی آنان جمع آوری گردید. سپس با استفاده از SPSS و آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون تی, آنالیز واریانس, آزمونهای تعقیبی و رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 4/27% معلمان دچار درجاتی از آسیب شناسی روانی بودند که بالاترین میزان شیوع مربوط به شکایات جسمانی با 9/74% و پایین ترین میزان شیوع مربوط به ترس مرضی با 6/20% بود. ارتباط معنی داری بین آسیب شناسی روانی با وضعیت تاهل (P=0.7) و سنوات خدمت (P=0.77) مشاهده نگردید. ارتباط معنی دار معکوسی بین وجود آسیب شناسی روانی با میزان درآمد ماهیانه و سطح تحصیلات (P<0.001) مشاهده گردید.نتیجه گیری: مقایسه نتایج این پژوهش با دیگر مطالعات انجام شده نشان دهنده بالا بودن میزان آسیب شناسی روانی در معلمان جامعه پژوهش می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، پروین، گواری، فاطمه، حق دوست، علی اکبر، محمدعلی زاده، سکینه، و امیری پور، علی قاسم. (1387). فراوانی آسیب شناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد. اصول بهداشت روانی، 10(4 (پیاپی 40))، 273-280. SID. https://sid.ir/paper/88421/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی پروین، گواری فاطمه، حق دوست علی اکبر، محمدعلی زاده سکینه، امیری پور علی قاسم. فراوانی آسیب شناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1387؛10(4 (پیاپی 40)):273-280. Available from: https://sid.ir/paper/88421/fa

    IEEE: کپی

    پروین محمدی، فاطمه گواری، علی اکبر حق دوست، سکینه محمدعلی زاده، و علی قاسم امیری پور، “فراوانی آسیب شناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد،” اصول بهداشت روانی، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40)، pp. 273–280، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88421/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button