مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,007
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,048
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سلامت روانی، سازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اول فاقد و واجد مادر در دبیرستانهای اهواز با کنترل حمایت اجتماعی و هوش دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 162

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش مقایسه سلامت روانی, سازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان واجد و فاقد مادر پایه اول دبیرستانهای شهرستان اهواز با کنترل حمایت اجتماعی و هوش دانش آموزان می باشد. حجم نمونه در این پژوهش شامل 300 دانش آموز پسر و دختر (150 دانش آموز فاقد مادر و 150 دانش آموز واجد مادر) پایه اول دبیرستان بود که به طور تصادفی از بین دبیرستانهای نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه سلامت روانی (GHQ), پرسشنامه حمایت اجتماعی (SSI), آزمون شخصیتی کالیفرنیا (CTP), ماتریسهای پیشرونده ریون, معدل پایان سال تحصیلی و پرسشنامه توصیف آزمودنی (محقق ساخته) بودند. نتایج تحقیق نشان دادند که فقدان مادر می تواند سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد و مخصوصا دختران فاقد مادر را به افسردگی وخیم دچار سازد اما بر سازگاری فردی – اجتماعی آنان تاثیر سویی نداشته است. همچنین, هوش و حمایت اجتماعی در این میان نقشی بر عهده داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیسی، عبدالکاظم، شکرکن، حسین، شهنی ییلاق، منیجه، و سپهوند، محمدعلی. (1385). مقایسه سلامت روانی, سازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اول فاقد و واجد مادر در دبیرستانهای اهواز با کنترل حمایت اجتماعی و هوش دانش آموزان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(3 (ویژه نامه روانشناسی))، 135-162. SID. https://sid.ir/paper/8857/fa

    Vancouver: کپی

    نیسی عبدالکاظم، شکرکن حسین، شهنی ییلاق منیجه، سپهوند محمدعلی. مقایسه سلامت روانی, سازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اول فاقد و واجد مادر در دبیرستانهای اهواز با کنترل حمایت اجتماعی و هوش دانش آموزان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1385؛13(3 (ویژه نامه روانشناسی)):135-162. Available from: https://sid.ir/paper/8857/fa

    IEEE: کپی

    عبدالکاظم نیسی، حسین شکرکن، منیجه شهنی ییلاق، و محمدعلی سپهوند، “مقایسه سلامت روانی, سازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه اول فاقد و واجد مادر در دبیرستانهای اهواز با کنترل حمایت اجتماعی و هوش دانش آموزان،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 13، no. 3 (ویژه نامه روانشناسی)، pp. 135–162، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8857/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا