مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

931
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان رضایت مندی استفاده کنندگان کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانه ها

صفحات

 صفحه شروع 381 | صفحه پایان 401

چکیده

 هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت مندی استفاده کنندگان کتابخانه های عمومی خراسان شمالی از معماری کتابخانه ها و بررسی نقاط قوت و ضعف معماری آنها می باشد.روش: روش پژوهش پیمایشی - توصیفی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه افراد شهرنشین استان خراسان شمالی که امکان استفاده از کتابخانه های عمومی را دارند و نیز کتابداران و مدیران کتابخانه های عمومی می باشد. حجم نمونه آماری 140 نفر برآورد و برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه بندی شده استفاده گردید. همچنین بررسی و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss16 انجام شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت مندی در 5 معیار از 9 معیار معرفی شده, کمتر از حد متوسط (3) است. همچنین بالاترین میانگین وزنی (3.34) تنها اندکی بالاتر از حد متوسط (3) است. بنابراین چنین به نظر می رسد که میزان رضایت مندی در معیارهای عمومی ارزیابی معماری کتابخانه ها در مجموع نسبتا پایین است. از نظر پرسش شوندگان وجود فضاهای جنبی و رفاهی نسبتا مهم توصیف شد. میانگین های وزنی پرسش های مربوط به میزان مشکلات و ضعف های معماری فضاهای اصلی کتابخانه ها (3.17 تا 4.03) نشان داد که از نظر پرسش شوندگان معماری داخلی فضاهای اصلی کتابخانه ها در مجموع دارای شرایط نامطلوبی بوده و مشکلات زیادی دارد. همچنین بین «میزان رضایت مندی کلی از فضاهای کتابخانه» و سایر معیارهای عمومی ارزیابی معماری کتابخانه رابطه معنی دار و مستقیم مشاهده شد. بین «میزان رضایت مندی کلی از فضاهای کتابخانه» در بین سه گروه مدیران, کتابداران و مراجعان, تفاوت معنی دارای مشاهده نشد.اصالت / ارزش: یافته های این پژوهش می تواند به مسوولان و مدیران بخش های مرتبط در شناسایی نقاط قوت و ضعف معماری فضاهای کتابخانه ای و در تصمیم سازی و سیاست گذاری متناسب کمک کند. همچنین یافته های این پژوهش می تواند به برنامه ریزان, مشاوران, طراحان و معماران کتابخانه در برنامه ریزی کالبدی مناسب و طراحی کارآمد و هماهنگ با نیازهای مراجعان یاری رساند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرادپور، رضا، و مهوش، محمد. (1390). میزان رضایت ‌مندی استفاده ‌کنندگان کتابخانه ‌های عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانه ‌ها. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 17(3 (پیاپی 66))، 381-401. SID. https://sid.ir/paper/88689/fa

    Vancouver: کپی

    مرادپور رضا، مهوش محمد. میزان رضایت ‌مندی استفاده ‌کنندگان کتابخانه ‌های عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانه ‌ها. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1390؛17(3 (پیاپی 66)):381-401. Available from: https://sid.ir/paper/88689/fa

    IEEE: کپی

    رضا مرادپور، و محمد مهوش، “میزان رضایت ‌مندی استفاده ‌کنندگان کتابخانه ‌های عمومی استان خراسان شمالی از فضا و معماری کتابخانه ‌ها،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 17، no. 3 (پیاپی 66)، pp. 381–401، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88689/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا