مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,036
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل (صنف لوازم التحریر، استان البرز)

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 227

چکیده

 پژوهش حاضر به برررسی عوامل موثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل استان البرز (صنف لوازم التحریر) می پردازد. روش تحقیق در این مقاله از نوع پیمایش است و علاوه بر تحقیق میدانی از روش اسنادی نیز استفاده شده است. جامعه آماری عبارت است از 850 واحد کسبی لوازم التحریر که در اداره کل امور مالیاتی استان البرز واقع گردیده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 265 نمونه برآورد گردیده است. روش نمونه گیری در دو مرحله صورت گرفته است که ابتدا بر اساس نمونه گیری طبقه ای, سهم هر طبقه (شهر) از تعداد نمونه ها مشخص گردید و سپس با نمونه گیری تصادفی مشخص شد که در دورن هر طبقه تعداد نمونه ها را به چه صورت باید انتخاب کرد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد که با استفاده از طیف لیکرت پنج گزینه ای شامل خیلی زیاد, زیاد, متوسط, کم و خیلی کم و با تعداد 51 سوال که فرضیات تحقیق را به آزمون گذاشته اند تحقق یافته است. تمامی فرضیه های اصلی تحقیق و فرضیه های فرعی مورد تایید واقع گردیده اند. یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد عوامل اجتماعی شدن همچون همکاران صنفی, التزام به دین, رسانه ها, وجود سنت مالیات دهی در خانواده, روحیه قانون گرایی در خانواده در افزایش فرهنگ مالیاتی تاثیر گذار می باشد. تاثیر عوامل برون سازمانی همچون اتحادیه های صنفی, داشتن وکیل حقوقی, تشویق و تقدیر از مودیان خوش حساب در افزایش فرهنگ مالیاتی نیز مورد تایید قرار گرفت همچنین تاثیر عوامل برون سازمانی همچون انجام مکانیزه امور مالیاتی, وجود نظام جامع اطلاعات مالیاتی, اطلاع رسانی مالیاتی شفاف بودن قوانین مالیاتی در افزایش فرهنگ مالیاتی مورد تایید قرار گرفت. عوامل درون سازمانی همچون سطح تحصیلات مودیان, داشتن انگیزه برای مشارکت اجتماعی, آشنائی مودیان با قوانین مالیاتی, نگرش مثبت مودیان نسبت به کارکرد مالیات اعتماد سیاسی نسبت به دولت, در افزایش فرهنگ مالیاتی موثر می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محسنی تبریزی، علیرضا، کمیجانی، اکبر، و عباس زاده، مرتضی. (1389). بررسی عوامل موثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل (صنف لوازم التحریر, استان البرز). پژوهشنامه مالیات، دوره جدید - 18(9 (مسلسل 57))، 199-227. SID. https://sid.ir/paper/89723/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی تبریزی علیرضا، کمیجانی اکبر، عباس زاده مرتضی. بررسی عوامل موثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل (صنف لوازم التحریر, استان البرز). پژوهشنامه مالیات[Internet]. 1389؛دوره جدید - 18(9 (مسلسل 57)):199-227. Available from: https://sid.ir/paper/89723/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا محسنی تبریزی، اکبر کمیجانی، و مرتضی عباس زاده، “بررسی عوامل موثر بر افزایش فرهنگ مالیاتی در میان مودیان بخش مشاغل (صنف لوازم التحریر, استان البرز)،” پژوهشنامه مالیات، vol. دوره جدید - 18، no. 9 (مسلسل 57)، pp. 199–227، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button