مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,927
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: افسردگی در سراسر دنیا مساله مهمی است. برآوردها نشان می دهد که 15 تا 20 درصد افراد بزرگسال جامعه, عوارض و نشانه های مختلف افسردگی شدید را از خود نشان می دهند. حدود 30 درصد از مردم در طول حیات خود دچار افسردگی می شوند که تنها 20 درصد آن ها تحت معالجه قرارمی گیرند (بک, 1993). گرچه در ابتدای قرن 21 با پیشرفت های چشمگیر علوم عصب شناختی و تعیین زیربنای عصبی-شیمیایی افسردگی, این انتظار مطرح می گردد که تلاش های درمانی این اختلال به سمت دارو درمانگری گرایش یابد ولی استفاده از درمان های غیردارویی و انواع مختلف روان درمانگری ها همچنان با قاطعیت در عرصه مداخلات درمانی افسردگی حضور دارند. انواع مختلف هنر درمان گری ها از جمله شعر درمانی در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای در عرصه روان درمانی یافته اند. در این پژوهش اثر شعردرمانی بر کاهش نشانه های افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: در این پژوهش اثربخشی 7 جلسه شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در یک نمونه غیربالینی از دانشجویان دختر بررسی شد. مقیاس DASS-21 در یک نمونه 302 نفری از دانشجویان اجرا شد. 29 نفر از دانشجویانی که در زیر مقیاس افسردگی, نمره متوسط و یا بالاتر از متوسط داشتند انتخاب و بر اساس برنامه درسی به دو گروه آزمایش 14 و کنترل 15 نفره تقسیم شدند و به پرسش نامه افسردگی بک پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون من ویتنی مبتنی بر تغییرات نسبی تحلیل شد.یافته های پژوهش: بر اساس نتایج به دست آمده, دانشجویان گروه آزمایش, پس از مداخله, در مقایسه با گروه کنترل نشانه های افسردگی کمتری نشان دادند(p=0.001) .بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر پژوهش هایی که پیش از این سودمندی شعردرمانی بر آشفتگی های روانی را گزارش کرده اند, حمایت کرده و به طور خاص تاثیر آن بر کاهش نشانه های افسردگی را تایید می کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدیان، یوخابه، شهیدی، شهریار، زاده محمدی، علی، و مهکی، بهزاد. (1389). اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانشجویان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18(2)، 9-16. SID. https://sid.ir/paper/89826/fa

    Vancouver: کپی

    محمدیان یوخابه، شهیدی شهریار، زاده محمدی علی، مهکی بهزاد. اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانشجویان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1389؛18(2):9-16. Available from: https://sid.ir/paper/89826/fa

    IEEE: کپی

    یوخابه محمدیان، شهریار شهیدی، علی زاده محمدی، و بهزاد مهکی، “اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانشجویان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 18، no. 2، pp. 9–16، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89826/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button