مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,323
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

742
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

تبیین راهکارهای طراحی معماری داخلی با تکیه بر بهره برداری از عوامل غیر بصری فضا (نمونه موردی: مدرسه نابینایان و کم بینایان شهید احمد سامانی اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 ادراک فضای معماری و تعامل با آن, صرفا با وجود قوه بینایی میسر نمی شود. فضا دارای قابلیت هایی به جزعوامل بصری است که در اختیار بهره بردار قرار می دهد و برقراری ارتباط با محیط را برای مخاطب امکان پذیر می کند. این قابلیت ها, مخصوصا وقتی از ارزش بالایی برخوردار می شوند که کاربران قدرت بینایی نداشته باشند. اما عدم قدرت بینایی به آن معنا نیست که فرد نابینا به عنوان یک انسان, سهمی در فضای معماری ندارد. طراح می تواند با دستیابی به چنین پتانسیل هایی, فضا را در حیطه درک استفاده کننده نابینا و کم بینا در بیاورد تا چنین افرادی پیام فضا را در حیطه سایر حواس خود دریافت, تجزیه و تحلیل ودرک نمایند. ازآنجا که درک وتعامل با فضای ساخته شده و محیط پیرامون, برای آدمی از کودکی آغاز می شود, طراحی فضاهای مخصوص کودکان نابینا و کم بینا اهمیت و ضروریت می یابد. اساس کار در این نوع طراحی, تغییر فرآیند معماری از متعارف به غیر متعارف, از طریق توجه به جزئیات تاثیرگذار بر سایر حواس در طراحی داخلی بناها می باشد. هم چنین پاسخ معمارانه به الگوهای رفتاری چنین کودکانی در سه اصل حرکت, مکث و جهت یابی اصل مهم در این نوع طراحی است. آنچه در این پژوهش پیش روست, تلاشی است برای تشخیص نحوه درک کودکان کم بینا و نابینا از معماری پیرامون و محیط های داخلی و ارائه الگوی صحیحی از فضاهای مناسب با ادراک چنین افرادی, به وسیله بهره برداری از عوامل غیر بصری فضا. دراین پژوهش مدرسه نابینایان و کم بینایان شهید احمد سامانی اصفهان, به عنوان یک نمونه, مورد بررسی قرارگرفته و راهکارهایی در راستای بهینه سازی فضاهای آن, در قالب نمونه طرح ارائه شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع مطالعات کتابخانه ای و میدانی ( مصاحبه با کودکان و مربیان ذی ربط, بررسی محیطی بنای موجود) می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخوت، فرناز، و علیرضایی، ریحانه. (1397). تبیین راهکارهای طراحی معماری داخلی با تکیه بر بهره برداری از عوامل غیر بصری فضا (نمونه موردی: مدرسه نابینایان و کم بینایان شهید احمد سامانی اصفهان). کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری. SID. https://sid.ir/paper/898879/fa

    Vancouver: کپی

    اخوت فرناز، علیرضایی ریحانه. تبیین راهکارهای طراحی معماری داخلی با تکیه بر بهره برداری از عوامل غیر بصری فضا (نمونه موردی: مدرسه نابینایان و کم بینایان شهید احمد سامانی اصفهان). 1397. Available from: https://sid.ir/paper/898879/fa

    IEEE: کپی

    فرناز اخوت، و ریحانه علیرضایی، “تبیین راهکارهای طراحی معماری داخلی با تکیه بر بهره برداری از عوامل غیر بصری فضا (نمونه موردی: مدرسه نابینایان و کم بینایان شهید احمد سامانی اصفهان)،” presented at the کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری. 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/898879/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button