مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد- فرزندی و خودکارآمدی در نوجوانان پسر

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 120

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد- فرزندی و خودکارآمدی نوجوانان پسر شهر ایلام صورت گرفته است.مواد و روش ها: این پژوهش به روش آزمایشی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه شامل نوجوانان پسر شهر ایلام و نمونه آماری نیز دانش آموزان دبیرستانی سال اول شهید شهریاری و مطهری شهر ایلام در سال 1393 بودند, که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل گمارش شدند. برای سنجش متغیر وابسته نیز از پرسش نامه تعارض والد- فرزندی و خودکارآمدی استفاده شد.یافته های پژوهش: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که در پس آزمون, نمرات تعارض والد- فرزندی در آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به آزمودنی های گروه گواه, کاهش معناداری داشته است. هم چنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در پس آزمون, نمرات خودکارآمدی آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به آزمودنی های گروه گواه, افزایش معناداری داشته است.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برنامه آموزش مفاهیم واقعیت درمانی موجب کاهش تعارضات والد-فرزندی و افزایش خودکارآمدی نوجوان پسر شده است و بنابراین پیشنهاد می شود که به این برنامه در جهت کاهش تعارضات والد- فرزندی و افزایش خودکارآمدی در سطوح آموزشی, روانی و تربیتی در کنار دیگر برنامه ها مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سهراب نژاد، سجاد، یونسی، سیدجلال، دادخواه، اصغر، و بیگلریان، اکبر. (1394). اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد- فرزندی و خودکارآمدی در نوجوانان پسر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(6)، 110-120. SID. https://sid.ir/paper/89999/fa

    Vancouver: کپی

    سهراب نژاد سجاد، یونسی سیدجلال، دادخواه اصغر، بیگلریان اکبر. اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد- فرزندی و خودکارآمدی در نوجوانان پسر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1394؛23(6):110-120. Available from: https://sid.ir/paper/89999/fa

    IEEE: کپی

    سجاد سهراب نژاد، سیدجلال یونسی، اصغر دادخواه، و اکبر بیگلریان، “اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد- فرزندی و خودکارآمدی در نوجوانان پسر،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 23، no. 6، pp. 110–120، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button