مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,260
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

730
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی روایی و پایایی «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه: خستگی یک نشانه ناخوشایند است که طیفی از احساس ضعف تا فرسوده شدن را شامل می شود که با توانایی افراد در انجام عملکرد تداخل ایجاد می کند. جهت اندازه گیری خستگی مدرسان ابزاری روا و پایا در ایران وجود ندارد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و روان سنجی «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی در بین مدرسین دانشکده های پرستاری و مامایی تهران انجام شد. پرسش نامه توسط کلیه مدرسین دانشکده ها که شامل 140 نفر بودند تکمیل شد. در این مطالعه «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ترجمه و سپس شاخص روایی محتوا, صوری و هم زمان و پایایی آن با روش همسانی درونی و روش باز آزمایی پس از دو هفته بررسی شد.یافته های پژوهش: شاخص روایی محتوای «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه», در قسمت مربوط بودن 79.2, واضح بودن 82.5 و روان بودن 79.9 می باشد. روایی صوری مقیاس با توجه به نظرات شرکت کنندگان و متخصصین بررسی و تایید شد. روایی هم زمان «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» با «مقیاس شدت خستگی» کروپ و همکاران مورد بررسی قرار گرفت و میزان همبستگی آن 0.77 به دست آمد. آلفای کرونباخ مقیاس 91 درصد و پایایی به روش باز آزمایی, r=0.82 به دست آمد.بحث و نتیجه گیری: «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه» ابزاری روا و پایا برای سنجش میزان خستگی مدرسین در جامعه فارسی زبان می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسی، عزیز، یغمایی، فریده، و زائری، فرید. (1393). ارزیابی روایی و پایایی «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 22(5)، 63-69. SID. https://sid.ir/paper/90111/fa

    Vancouver: کپی

    شمسی عزیز، یغمایی فریده، زائری فرید. ارزیابی روایی و پایایی «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1393؛22(5):63-69. Available from: https://sid.ir/paper/90111/fa

    IEEE: کپی

    عزیز شمسی، فریده یغمایی، و فرید زائری، “ارزیابی روایی و پایایی «سیاهه علائم چند بعدی خستگی-فرم کوتاه»،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 22، no. 5، pp. 63–69، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button