مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

820
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 236

چکیده

 مقدمه: بیماری های قلبی عروقی به نحوی با رفتار فرد در دوران کودکی, نوجوانی و جوانی مرتبط است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی دانش آموزان دختر انجام شده است. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی, به صورت پیش آزمون پس آزمون و روی 126 دانش آموز دختر دوره اول متوسطه شهر همدان در سال 1396 انجام شد. روش نمونه گیری دومرحله ای تصادفی خوشه ای بود. قبل از آزمون, هر دو گروه پرسش نامه سازه های مدل اعتقاد بهداشتی را تکمیل کردند. سپس 3 جلسه آموزشی برای گروه آزمون در طول سه هفته و هر هفته یکبار به مدت یک ساعت انجام شد. دو ماه بعد از آزمون مجددا جمع آوری داده ها صورت گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با کمک آزمون تی مستقل و زوجی, تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و آگاهی و نمرات سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در بدو مطالعه همسان بودند و تفاوت آماری معنی داری نداشتند (0/05< P). بعد از آزمون میانگین نمرات آگاهی و سازه های حساسیت, منافع, خودکارآمدی, رفتار و عملکرد در گروه آزمون به طور معنی داری افزایش پیدا کرد (0/05> P). حیطه موانع درک شده در گروه آزمون به طور معنی داری کاهش پیدا کرد (0/05> P), اما بر اساس نتایج آزمون تی مستقل در حیطه های شدت درک شده و راهنمای عمل در دو گروه آزمون و کنترل, پیش و پس از آموزش, تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (0/05< P). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان, پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی پیشگیری از بیماری ها, از این مدل استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، ناهید، سلطانی، نسرین، امینی، رویا، و تاپاک، لیلی. (1397). تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 26(4 )، 227-236. SID. https://sid.ir/paper/92374/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی ناهید، سلطانی نسرین، امینی رویا، تاپاک لیلی. تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1397؛26(4 ):227-236. Available from: https://sid.ir/paper/92374/fa

    IEEE: کپی

    ناهید محمدی، نسرین سلطانی، رویا امینی، و لیلی تاپاک، “تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 26، no. 4 ، pp. 227–236، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92374/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button