مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر درک از بیماری در بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 81

چکیده

 مقدمه: نتایج پژوهش های انجام شده نشان دهنده ناکافی بودن آگاهی و خودمراقبتی در مورد بیماری نارسایی مزمن کلیه است که درک نادرست از بیماری در این بیماران به دنبال دارد. با توجه به اهمیت موضوع, هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی در بیماران تحت درمان با همودیالیز است. روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده ساده بود. 120 نفر بیمار تحت درمان همودیالیز در بخش دیالیز بیمارستان بوعلی سینای شهر قزوین از آذر تا بهمن 1395 قرار گرفتند. نمونه ها به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول اعداد زوج و فرد به دو گروه کنترل (مراقبت معمول) و مداخله (مداخله درک بیماری) تقسیم شدند. هر دو گروه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خلاصه شده درک بیماری قبل از مداخله را تکمیل کردند. گروه مداخله آموزش خود مراقبتی مبتنی بر درک از بیماری را در در سه جلسه 30 دقیقه ای قبل از شروع دیالیز بیمار دریافت کرد. علاوه بر این کتابچه ای آموزشی نیز در جلسه دوم تحویل بیمار داده شد که پژوهشگر زیر نظر اساتید تهیه کرده و در اختیار بیماران قرار داده بود. هر دو گروه 4 هفته بعد مجدداً پرسشنامه درک از بیماری را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ابزارهای آماری توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیک, به جز زمان انجام دیالیز (0/014>P), اختلاف معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون ANCOVA نشان می دهد بین درک از بیماری در گروه کنترل و مداخله اختلاف معنی داری وجود دارد (F(1, 112)=13/88, P<0/001 ) نتیجه گیری: مداخله آموزشی خود مراقبتی مبتنی بر درک از بیماری باعث افزایش درک از بیماری در بیماران همودیالیزی می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طبیبیان، سمیرا، سلیمانی، محمدعلی، بخشنده، هومن، و اصغری، مرضیه. (1398). بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر درک از بیماری در بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 27(2 )، 73-81. SID. https://sid.ir/paper/92450/fa

Vancouver: کپی

طبیبیان سمیرا، سلیمانی محمدعلی، بخشنده هومن، اصغری مرضیه. بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر درک از بیماری در بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1398؛27(2 ):73-81. Available from: https://sid.ir/paper/92450/fa

IEEE: کپی

سمیرا طبیبیان، محمدعلی سلیمانی، هومن بخشنده، و مرضیه اصغری، “بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر درک از بیماری در بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک کارآزمایی بالینی،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 27، no. 2 ، pp. 73–81، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92450/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button