مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,252
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 199

چکیده

 مقدمه: مراقبت معنوی می تواند اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران گذاشته, روند بهبودی را تسهیل و رضایت مندی بیماران را افزایش دهد. هوش معنوی نیز می تواند از عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای مراقبتی پرستاران باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی انجام شد. روش کار: این پژوهش توصیفی – همبستگی بر روی 140 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال 1395 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل, کراسکال والیس, آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در نرم افزار آماری SPSS 19 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین هوش معنوی با صلاحیت حرفه ای دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (0. 001>p, 0. 33=r). از بین متغیرهای دموگرافیک فقط بین افرادی که دوره های آموزشی را گذرانده بودند و کسانی که این دوره ها را سپری نکرده بودند در هوش معنوی اختلاف معنادار وجود داشت. همچنین مدل رگرسیون خطی ساده نشان داد که به ازای هر بار افزایش در هوش معنوی دانشجویان صلاحیت حرفه ای آنها در حیطه مراقبت معنوی 0. 54 بار افزایش می یابد. نتیجه گیری: هوش معنوی می تواند بر صلاحیت دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی تاثیرگذار باشد لذا شایسته است در جهت ارتقاء هوش معنوی دانشجویان و در نتیجه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی برنامه ریزی های مناسبی صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، مهرناز، ایزدی، احمد، پورمنصوری، سعید، صدیقی، لادن، استبصاری، فاطمه، و زارع، کوروش. (1396). ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 25(5 )، 189-199. SID. https://sid.ir/paper/92532/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی مهرناز، ایزدی احمد، پورمنصوری سعید، صدیقی لادن، استبصاری فاطمه، زارع کوروش. ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1396؛25(5 ):189-199. Available from: https://sid.ir/paper/92532/fa

    IEEE: کپی

    مهرناز احمدی، احمد ایزدی، سعید پورمنصوری، لادن صدیقی، فاطمه استبصاری، و کوروش زارع، “ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 25، no. 5 ، pp. 189–199، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92532/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button