مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر دوران پیش از دبستان و دبستان، بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 561 | صفحه پایان 566

چکیده

 زمینه پژوهش های متعددی پیرامون شناسایی عوامل اثرگذار بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم انجام شده است. اما در زمینه پژوهش از نوع کیفی و نقش دوران کودکی در انتخاب رشته تحصیلی خلا پژوهشی در بافت کشور وجود دارد. هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفی عوامل موثر در دوران پیش از دبستان و دبستان, بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع کیفی و نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم یکی از مدارس منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود, تعداد 16 نفر به روش نمونه گیری نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند, ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود. تحلیل داده ها به شیوه اشتراوس و کوربین (1998) انجام شد. یافته ها عوامل به دست آمده در دوره پیش از دبستان شامل پیگیری علایق و توانمندی ها و آماده سازی فضای بروز علایق و توانمندی های فرد است. در دوران دبستان, عوامل محتوایی شامل تجربیات فرد و واکنش های رفتاری اطرافیان و در قسمت عوامل فرآیندی مربوط به این دوران, کدهای محوری مشاهده و الگوبرداری (تاثیر دیگران) و درون فکنی حاصل شد. نتیجه گیری می توان نتیجه گرفت که در دوره پیش از دبستان خانواده و اقوام در ایجاد و پیگیری رغبت ها و توانمندی های فرد موثر می باشند, در دوران دبستان به دلیل افزایش سن و پیچیده تر شدن فرآیندهای شناختی, و همچنین ورود به مدرسه, عوامل تاثیرگذار متنوع تر می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذبیحی جلالی زواره، الهه، کاظمیان، سمیه، و کسایی، عبدالرحیم. (1399). عوامل موثر دوران پیش از دبستان و دبستان, بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم: یک مطالعه کیفی. مجله علوم روانشناختی، 19(89 )، 561-566. SID. https://sid.ir/paper/92914/fa

    Vancouver: کپی

    ذبیحی جلالی زواره الهه، کاظمیان سمیه، کسایی عبدالرحیم. عوامل موثر دوران پیش از دبستان و دبستان, بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم: یک مطالعه کیفی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(89 ):561-566. Available from: https://sid.ir/paper/92914/fa

    IEEE: کپی

    الهه ذبیحی جلالی زواره، سمیه کاظمیان، و عبدالرحیم کسایی، “عوامل موثر دوران پیش از دبستان و دبستان, بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان پایه نهم: یک مطالعه کیفی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 89 ، pp. 561–566، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92914/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button