مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودگزارشی سلامت روانشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه: شواهد مقدماتی شایستگی های روان سنجی نسخه ی الکترونیکی

صفحات

 صفحه شروع 793 | صفحه پایان 799

چکیده

 زمینه: از مباحث مرتبط با روش های غربالگری سلامت روانشناختی دانش آموزان, مسئله خودگزارشی اختلالات و آسیب های روانی و از طرفی, بومی سازی یک ابزار مبتنی بر الگوی شایع آسیب های روانشناختی دانش آموزان هر جامعه است. هدف: هدف از پژوهش حاضر, ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس الکترونیکی برای سلامت روانشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی یکم و دوم بود. از طرفی, به علت مزیت های خودگزارشی در دوره ی نوجوانی از قبیل اهمیتی که نوجوانان برای شناخت خود قائل هستند, تسریع در گزارش ها و عدم مشاهده ی برخی نشانگان توسط معلمان و والدین, در این مطالعه از نسخه ی خودگزارش دهی استفاده شده است. روش: نمونه ی پژوهش شامل 1592 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه ی یکم و 919 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم در استان های البرز, کرمانشاه, آذربایجان شرقی, سیستان و بلوچستان, فارس و خراسان رضوی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار های اولیه محقق ساخته, دارای 144 آیتم برای نسخه ی دانش آموزان دوره ی متوسطه ی یکم و 122 آیتم برای نسخه دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم بود. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی برای هر دو نسخه از مقیاس, یک ساختار 6 مؤلفه ای را به عنوان بهترین الگو متناسب با مبنای نظری پژوهش نشان داد (44/0 و 37/0 واریانس تبیین شده). ضرایب همسانی درونی خرده مقیاس ها نیز نشان دهنده ی قابلیت اعتماد مناسب مقیاس بود (85/0 تا 98/0). نتیجه گیری: به طور کلی, درستی آزمایی و قابلیت اعتماد قابل قبول نسخه های مقیاس حاضر, حاکی از مناسب بودن این ابزار برای کاربست های غربالگری و پژوهشی در جامعه ی هدف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری زردخانه، سعید، زنگانه، علی محمد، منصورکیایی، نادر، عرفانی فر، فاطمه، جلالت دانش، محسن، شاهورانی، سیدمحمد، و زحمتکش، حسن. (1397). خودگزارشی سلامت روانشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه: شواهد مقدماتی شایستگی های روان سنجی نسخه ی الکترونیکی. مجله علوم روانشناختی، 17(71 )، 793-799. SID. https://sid.ir/paper/92955/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری زردخانه سعید، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، عرفانی فر فاطمه، جلالت دانش محسن، شاهورانی سیدمحمد، زحمتکش حسن. خودگزارشی سلامت روانشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه: شواهد مقدماتی شایستگی های روان سنجی نسخه ی الکترونیکی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1397؛17(71 ):793-799. Available from: https://sid.ir/paper/92955/fa

    IEEE: کپی

    سعید اکبری زردخانه، علی محمد زنگانه، نادر منصورکیایی، فاطمه عرفانی فر، محسن جلالت دانش، سیدمحمد شاهورانی، و حسن زحمتکش، “خودگزارشی سلامت روانشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه: شواهد مقدماتی شایستگی های روان سنجی نسخه ی الکترونیکی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 17، no. 71 ، pp. 793–799، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92955/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button