مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,112
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه ی آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 927 | صفحه پایان 936

چکیده

 زمینه: وقوع تغییرات چشمگیر جسمی-روانی-اجتماعی در نوجوانی می تواند رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین, امکانات محیطی و برنامه های تحولی برای سازش یافتگی نوجوانان ضرورت دارد. هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری نوجوانان انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه ی آزمایشی به شیوه ی پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. بدین منظور, از بین دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه ی نهم دبیرستانهای دوره ی اول متوسطه ی شهر اراک در سال تحصیلی 97-1396, چهل و هشت دانش آموز دختر به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(23 نفر) و گواه (25 نفر) قرار گرفتند. برنامه ی آموزشی تحول مثبت نوجوانی طی 24 جلسه ی یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه مقیاس رضایت از زندگی (داینر و همکاران, 1985) و مقیاس خودکارآمد پنداری عمومی (شرر و همکاران, 1982) را در مراحل پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه ی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری نوجوانان مؤثر است (005/0=p). نتیجه گیری: نتایج پیشنهاد می دهد که برنامه ی تحول مثبت نوجوانی می تواند برنامه ی عملی مناسبی برای افزایش رضایت از زندگی و احساس خودکارآمد پنداری در نوجوانان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین آباد، ناهید، نجفی، محمود، و رضایی، علی محمد. (1397). اثربخشی برنامه ی آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان. مجله علوم روانشناختی، 17(72 )، 927-936. SID. https://sid.ir/paper/92979/fa

    Vancouver: کپی

    حسین آباد ناهید، نجفی محمود، رضایی علی محمد. اثربخشی برنامه ی آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1397؛17(72 ):927-936. Available from: https://sid.ir/paper/92979/fa

    IEEE: کپی

    ناهید حسین آباد، محمود نجفی، و علی محمد رضایی، “اثربخشی برنامه ی آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر رضایت از زندگی و خودکارآمد پنداری در نوجوانان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 17، no. 72 ، pp. 927–936، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92979/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button