مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسئله و خودکارآمد پنداری والدگری

صفحات

 صفحه شروع 413 | صفحه پایان 420

چکیده

 زمینه آموزش توانش حل مساله و خودکارآمد پنداری به والدین, قابلیت برخورد منطقی و موثر با رفتارهای مشکل آفرین کودک را در موقعیت های مختلف فرزندپروری فراهم می کند. اما مسیله اصلی اینست, آیا آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسیله و خودکارآمد پنداری والدگری تاثیر دارد؟ هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسیله و خودکارآمد پنداری والدگری انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بدون گروه گواه بود. نمونه این پژوهش را والدین کودکان 4 تا 7 سال مدارس غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 که به شیوه دردسترس انتخاب شدند و برای شرکت در کارگاه کودک اندیشمند اعلام آمادگی نمودند, تشکیل داد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه حل مسیله هپنر و پترسن (1982) و پرسشنامه خودکارآمد پنداری والدگری دومکا, استورزینگر, جکسون و روزا (1996) بود. برنامه تربیت کودک اندیشمند در 9 جلسه به صورت یک جلسه دو ساعته در هفته برگزار شد. یافته ها یافته های مطالعه حاضر, نشان داد که پس از اجرای برنامه تربیت کودک اندیشمند میانگین نمرات حل مسیله (در مولفه های حل مسیله؛ اعتماد به حل مسیله, سبک گرایش-اجتناب و مولفه های شخصی) در مادران, حاکی از افزایش نمرات آنها در پس آزمون است (0/0001=P). همچنین میانگین نمرات خودکارآمد پنداری والدگری در پیش آزمون و پس آزمون مادران حاکی از افزایش نمرات در پس آزمون است (0/01=P). نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد کارگاه آموزشی تربیت کودک اندیشمند توانسته است حل مسیله و خودکارآمد پنداری مادران را در سطح معناداری پس از اجرای برنامه تغییر دهد. با استناد به افزایش نمرات می توان گفت که آموزش مادران بر انتخاب رفتار و راه حل مناسب تاثیر مثبت داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، و قاسم زاده، سوگند. (1399). اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسئله و خودکارآمد پنداری والدگری. مجله علوم روانشناختی، 19(88 )، 413-420. SID. https://sid.ir/paper/93121/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، قاسم زاده سوگند. اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسئله و خودکارآمد پنداری والدگری. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(88 ):413-420. Available from: https://sid.ir/paper/93121/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، و سوگند قاسم زاده، “اثربخشی آموزش برنامه تربیت کودک اندیشمند بر حل مسئله و خودکارآمد پنداری والدگری،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 88 ، pp. 413–420، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93121/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button