مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی گرای انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 104

چکیده

کیفیت زندگی حدی از کامیابی است که توسط افراد یا گروهی از مردم احساس می شود. از مؤلفه های اساسی پیش بین کیفیت زندگی, شخصیت است و کیفیت زندگی نیز با انگیزش تحصیلی در موقعیت های حرفه ای و آموزشگاهی رابطه متقابل دارد. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی گرای انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. 520 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (278 دختر, 242 پسر) به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج, ارز, بونو, تورسن, 2003), فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان جهانی بهداشت, 1996) و مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند, بلیس, بریره و پلتییر, 1989) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد خودارزنده سازی با انگیزش درونی, انگیزش بیرونی و کیفیت زندگی همبستگی مثبت معنادار (001/0>P) و با بی انگیزشی همبستگی منفی معنادار (001/0>P) دارد. کیفیت زندگی نیز با انگیزش بیرونی و بی انگیزشی همبستگی منفی معنادار (001/0>P) داشت. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که انگیزش تحصیلی بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی نقش میانجی گر ایفا می کند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت خودارزنده سازی نقش تعیین کننده ای بر کیفیت زندگی و سلامت روانی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمت طاووسی، محترم. (1396). نقش میانجی گرای انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی. مجله علوم روانشناختی، 16(61 )، 85-104. SID. https://sid.ir/paper/92983/fa

    Vancouver: کپی

    نعمت طاووسی محترم. نقش میانجی گرای انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1396؛16(61 ):85-104. Available from: https://sid.ir/paper/92983/fa

    IEEE: کپی

    محترم نعمت طاووسی، “نقش میانجی گرای انگیزش تحصیلی در رابطة بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 16، no. 61 ، pp. 85–104، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button