مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

450
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

653
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین چگونگی تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 677 | صفحه پایان 686

چکیده

 زمینه: آموزش حل مسئله ریاضی در تحقیقات پیشین مورد توجه بوده است. اما پیرامون تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: تبیین چگونگی تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی بود. روش: پژوهش از نوع کیفی بود. کلیه متون حاوی محتوای پژوهش های فلسفی و همچنین آموزش حل مسئله ریاضی در دو دهه اخیر در داخل و خارج از کشور به عنوان گفتمان ها و علاوه بر آنها متن کتاب های پولیا و شونفیلد به عنوان آثار اصلی و کلیدی آموزش حل مسئله ریاضی مدنظر بوده اند. نمونه گیری به روش حداکثر تنوع جهت برخوردار شدن از همه کدهای قابل استفاده, انجام گرفته است. همه عناصر یافت شده کدگذاری گردیده اند و کدهای حاوی عناصر شناختی استخراج و تحلیل گردیده اند. داده ­ ها با روش تحلیل گفتمان انجام شد. یافته ها: روش های پژوهش فلسفی حاوی شروح استفاده از عوامل شناختی هستند. انواع مهارت های تفکر, استدلال های مفهومی, استنتاج, استفاده از مفاهیم انتزاعی, درک و فهم عمیق و روشن مسئله و شروط آن و شرایط پاسخ, بازآرایی و تغییر نحوه قرارگیری شروط و عناصر مسئله ازجمله مشترکات روش های پژوهش فلسفی و حل مسئله ریاضی هستند. نتیجه گیری: ازآنجاکه مهارت های شناختی قابل آموختن و تمرین کردن هستند با آموزش و تمرین آن ها می توان روند آموزش حل مسئله ریاضی را بهبود بخشید. پژوهش فلسفی به دلیل استفاده گسترده از انواع استدلال و تحلیل مفاهیم انتزاعی, ظرفیت مناسبی برای استفاده در کلاس درس ریاضی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحان، زهرا، محمودنیا، علیرضا، قائدی، یحیی، و ضرغامی، سعید. (1399). تبیین چگونگی تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی. مجله علوم روانشناختی، 19(90 )، 677-686. SID. https://sid.ir/paper/93102/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحان زهرا، محمودنیا علیرضا، قائدی یحیی، ضرغامی سعید. تبیین چگونگی تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(90 ):677-686. Available from: https://sid.ir/paper/93102/fa

    IEEE: کپی

    زهرا فلاحان، علیرضا محمودنیا، یحیی قائدی، و سعید ضرغامی، “تبیین چگونگی تأثیرگذاری عناصر شناختی پژوهش فلسفی بر بهبود آموزش حل مسئله ریاضی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 90 ، pp. 677–686، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93102/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button