مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی برحرکت بر بهبود حافظة جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 504 | صفحه پایان 517

چکیده

 اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی, اختلالی عصب-تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود حافظه جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجّه/فزون کنشی می باشد. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی که در آن از طرح کارآزمایی بالینی تصادفی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه) استفاده شده است. در این مطالعه30 کودک 7 تا 12 ساله مراجعه کننده به کلینیک های شهر تهران که توسط روانپزشک دارای تشخیص اختلال کمبود توجّه/ فزون کنشی بودند با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. حافظه جاری با آزمون چند محرک پیشین ارزیابی شد. داده های این پژوهش با آزمون آماری tمستقل, تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرمافزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که در حافظه جاری (P<0. 01) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. به این صورت که در پیشآزمون تفاوت چندانی بین گروه گواه و آزمایش در حافظه جاری دیده نشد امّا در پس آزمون نمرات گروه آزمایش به طور معناداری از گروه گواه افزایش یافته بودند. نتایج حاصل از تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که با در نظر گرفتن گروه گواه و درمان توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت موجب تقویت حافظه جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجّه/ فزون کنشی شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، وحید، ناجیان، عسل، و اکبرپور، فرشاد. (1395). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی برحرکت بر بهبود حافظة جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی. مجله علوم روانشناختی، 15(60 )، 504-517. SID. https://sid.ir/paper/93127/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی وحید، ناجیان عسل، اکبرپور فرشاد. بررسی تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی برحرکت بر بهبود حافظة جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1395؛15(60 ):504-517. Available from: https://sid.ir/paper/93127/fa

    IEEE: کپی

    وحید نجاتی، عسل ناجیان، و فرشاد اکبرپور، “بررسی تأثیر توانبخشی شناختی مبتنی برحرکت بر بهبود حافظة جاری کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 15، no. 60 ، pp. 504–517، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93127/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button