مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

353
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 128

چکیده

 زمینه و هدف: بعضی از اختلال های روان شناختی و یادگیری دوران کودکی مانند نارساخوانی و اختلال نارسایی توجه و فزون کنشی می تواند فرایند شناختی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد, بنابراین پژوهش حاضر به منظور مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار, انجام شد.روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دبستانی با نارساخوانی, 30 نفر دانش آموز دبستانی دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و 30 نفر دانش آموز بهنجار پایه سوم دبستان بود که از میان دانش آموزان دبستانی مبتلا به نارساخوانی, اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و دانش آموزان بهنجار شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 به شیوه نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های این پژوهش از چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر (وکسلر, 2003), آزمون تشخیص نارساخوانی (شفیعی و همکاران, 1387) و پرسشنامه کانرز (بروک و کلینتون, 2007) استفاده شد. داده ها با روش تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین سه گروه دانش آموزان نارساخوان, نارسایی توجه/ فزون کنشی و بهنجار در مولفه حافظه فعال تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.05). نتیجه آزمون تعقیبی نیز نشان داد که بین هر سه گروه نارساخوان, نارسایی توجه/ فزون کنشی و گروه بهنجار به صورت دوبه دو تفاوت معنادار وجود دارد (p<0.05).نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر یکی از مشکلات شناختی دانش آموزان با نارساخوانی و نارسایی توجه/ فزون کنشی, نارسایی در حافظه فعال است که باید مداخلات مناسب آموزشی, متناسب با وضعیت شناختی آنها طراحی و اجرا شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاغیان، مهشید، اصلی آزاد، مسلم، و فرهادی، طاهره. (1396). مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار. سلامت روان کودک (روان کودک)، 4(1 )، 119-128. SID. https://sid.ir/paper/258241/fa

    Vancouver: کپی

    زاغیان مهشید، اصلی آزاد مسلم، فرهادی طاهره. مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1396؛4(1 ):119-128. Available from: https://sid.ir/paper/258241/fa

    IEEE: کپی

    مهشید زاغیان، مسلم اصلی آزاد، و طاهره فرهادی، “مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 4، no. 1 ، pp. 119–128، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258241/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button