مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,242
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 122

چکیده

 اهداف این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان مقیم سرای سالمندان شهر سنندج انجام شد. مواد و روش ها روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی افراد ساکن سرای سالمندان در شهر سنندج در نیمه اول سال 1395 تشکیل داده اند. از این جامعه آماری و از بین کسانی که در مقیاس اضطراب مرگ نمره بالایی دریافت کرده بودند, 20 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه 10 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) جایگزین شدند. مقیاس اضطراب مرگ کالت-لستر (1969) به عنوان پیش آزمون روی آزمودنی ها اجرا شد. سپس گروه آزمایشی مداخله مبتنی بر رویکرد آموزش, مفاهیم هوش معنوی را در هشت جلسه به مدت 90 دقیقه دریافت کردند. طی این مدت گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند. بعد از اتمام جلسات مداخله, پس آزمون روی آزمودنی ها اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه و چندراهه و ازطریق نرم افزار spss-22 تحلیل شدند. یافته ها میانگین و انحراف معیار سنی گروه آزمایش 62.5±5.68 و گروه کنترل 63.1±4.33 سال بود. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنا داری در مرحله پس آزمون بین گروه آزمایش (120.9±4.81) و گروه کنترل (131.3±8.65) نشان داد (p£0.01). بنابراین مشخص شد آموزش مولفه های هوش معنوی باعث کاهش اضطراب مرگ سالمندان شده است. همچنین آموزش مولفه های هوش معنوی باعث کاهش دو بعد اضطراب (مرگ اطرافیان و دیدن اطرافیانتان درحال مرگ) در سالمندان شد (P£0.01). اما در کاهش ابعاد اضطراب مرگ در خصوص مرگ خود و دیدن خود درحال مرگ نتایج معنا داری مشاهده نشد. نتیجه گیری بر اساس یافته های پژوهش, آموزش مولفه های هوش معنوی در کاهش اضطراب مرگ موثر است. بنابراین توصیه می شود در مراکز سالمندان به آموزش جنبه های معنوی به سالمندان توجه بیشتری مبذول شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مجیدی، عارف، و مرادی، امید. (1397). بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان. سالمند، 13(1 )، 110-122. SID. https://sid.ir/paper/95020/fa

Vancouver: کپی

مجیدی عارف، مرادی امید. بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان. سالمند[Internet]. 1397؛13(1 ):110-122. Available from: https://sid.ir/paper/95020/fa

IEEE: کپی

عارف مجیدی، و امید مرادی، “بررسی تاثیر آموزش مولفه های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان،” سالمند، vol. 13، no. 1 ، pp. 110–122، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95020/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button