مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از مدل الزامات-منابع شغلی در پیش بینی تاب آوری کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه و هدف: تاب آوری یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شغلی و حفظ سلامت کارکنان در محیط کاری استرس زا است. هدف این مطالعه عبارت است از استفاده از مدل الزامات-منابع (JD-R) برای بررسی تاب آوری فردی و عوامل تاثیرگذار بر آن در کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان است. روش کار: در این پایش مقطعی از نوع خود اظهاری, 358 نفر از کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از مرداد تا آذر 1398 شرکت کردند. بر اساس مدل JD-R, سازه های تاب آوری, هوش عاطفی, حمایت اجتماعی, و استرس شغلی به ترتیب به عنوان نتیجه, منبع شخصی, منبع شغلی, و الزام شغلی انتخاب شدند و مشارکت کنندگان با پاسخ دهی به پرسشنامه طراحی شده از این چهارسازه در پایش شرکت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای 23 نسخه SPSS و AMOS نسخه 21 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان دادند که منابع (هوش عاطفی و حمایت اجتماعی) و الزامات (استرس شغلی) هم بصورت مستقیم و مجزا با تاب آوری ارتباط دارند (به ترتیب 0/001˂ P, 0/006=P, و 0/001˂ P) و هم به صورت تعاملی (تعامل هوش عاطفی و استرس شغلی, حمایت اجتماعی و استرس شغلی, حمایت اجتماعی و هوش عاطفی) (به ترتیب 0/001˂ P, 0/001˂ P, و 0/003=P). نتیجه گیری: هوش عاطفی, حمایت اجتماعی و استرس شغلی می توانند بر تاب آوری کارکنان بانک ها تاثیرگذار باشند و مدیران منابع انسانی در بانک ها می توانند با ایجاد مداخلات آموزشی در این زمینه ها به افزایش تاب آوری کارکنان کمک کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی تکلو، فرشته، سلاجقه، سنجر، کمالی، محمدجلال، و محسنی تکلو، محمدتقی. (1400). استفاده از مدل الزامات-منابع شغلی در پیش بینی تاب آوری کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان. ارگونومی، 9(1 )، 48-62. SID. https://sid.ir/paper/950668/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی تکلو فرشته، سلاجقه سنجر، کمالی محمدجلال، محسنی تکلو محمدتقی. استفاده از مدل الزامات-منابع شغلی در پیش بینی تاب آوری کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان. ارگونومی[Internet]. 1400؛9(1 ):48-62. Available from: https://sid.ir/paper/950668/fa

    IEEE: کپی

    فرشته محسنی تکلو، سنجر سلاجقه، محمدجلال کمالی، و محمدتقی محسنی تکلو، “استفاده از مدل الزامات-منابع شغلی در پیش بینی تاب آوری کارکنان شعب بانک ملی شهر کرمان،” ارگونومی، vol. 9، no. 1 ، pp. 48–62، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950668/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button