مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

244
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

455
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و استاندارسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) در بین دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 2246 | صفحه پایان 2256

چکیده

 مقدمه: باورهای غیرمنطقی می تواند هم بر پیشرفت تحصیلی و هم سبک زندگی دانشجویان تاثیر منفی بگذارد, با این وجود ابزار بومی برای سنجش آن وجود ندارد؛ با توجه به اهمیت ابزارهای بومی و بافت محور, هدف پژوهش حاضر ساخت و استانداردسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) بود. روش کار: روش پژوهش یک پژوهش توسعه ای و اکتشافی بود. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در نیم سال اول سال تحصیلی 98-1397 بود که از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 265 نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه ای 109 سوالی ساخته شد و توسط دانشجویان تکمیل گردید. برای تعیین تعداد عامل های پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج: چرخش واریماکس نشان داد پرسشنامه باورهای غیر منطقی از شش مؤلفه خود کم ارزش شماری, ترس غیر منطقی درباره شخصیت خود, خود ستایی نامعقول, افراط در غمخواری دیگران, اعتقاد به کنترل بیرونی و اعتقاد به عوامل بیرونی با 41 سوال تشکیل شده است. ضریب آلفای کرونباخ حاکی از تایید همه مولفه های پرسشنامه داشت و پایایی کل برابر با 910/0 بود. ضریب همبستگی نشان داد که مولفه های پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند و همچنین ضریب همبستگی مولفه های پرسشنامه با مولفه های گرایش به تفکر انتقادی نشان داد که پرسشنامه باورهای غیر منطقی از روایی همگرای قابل قبول برخوردار است. نتیجه گیری: با استفاده از ابزار ساخته شده و شناسایی باورهای غیرمنطقی در افراد, می توان با اقدامات آموزشی, مشاوره ای و مداخله ای افراد بسیاری را مورد حمایت قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خرسندپور، توران، رضاخانی، سیمین دخت، و پاشا شریفی، حسن. (1399). ساخت و استاندارسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) در بین دانشجویان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(1 )، 2246-2256. SID. https://sid.ir/paper/950694/fa

    Vancouver: کپی

    خرسندپور توران، رضاخانی سیمین دخت، پاشا شریفی حسن. ساخت و استاندارسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) در بین دانشجویان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1399؛63(1 ):2246-2256. Available from: https://sid.ir/paper/950694/fa

    IEEE: کپی

    توران خرسندپور، سیمین دخت رضاخانی، و حسن پاشا شریفی، “ساخت و استاندارسازی پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (نسخه ایرانی) در بین دانشجویان،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 63، no. 1 ، pp. 2246–2256، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950694/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا