مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر ارتقاء فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر رفسنجان، ایران

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 119

چکیده

 اهداف: یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری های مزمن بی تحرکی است. لذا با توجه به اهمیت اصلاح رفتار فعالیت فیزیکی دختران نوجوان و به منظور تدوین راهبردهای آموزشی و مداخلاتی مناسب در این زمینه, مطالعه حاضر باهدف تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تیوری شناختی اجتماعی بر فعالیت فیزیکی دختران نوجوان رفسنجان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در میان 246 دانش آموز دختر دوره متوسطه اول (124 = گروه مداخله و 122 = گروه کنترل) رفسنجان (جنوب ایران) انجام پذیرفت. پرسشنامه شامل ارزیابی فعالیت بدنی هفته گذشته و عوامل موثر بر فعالیت بدنی بر اساس سازه های نظریه شناختی اجتماعی بود. مداخلات آموزشی در چهار جلسه برای دانش آموزان و در دو جلسه برای والدین, معلمان و مسیولان مدرسه برگزار گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16, آزمون من ویتنی, آزمون ویلکاکسون, تی تست و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین میانگین نمرات دو گروه از نظر عوامل محیطی (P=0. 027), دانش (P<0. 001), حمایت خانواده (P=0. 001), خودکارآمدی (P=0. 001) و خود تنظیمی (P =0. 008) تفاوت معنی داری وجود داشت. بعد از اجرای برنامه آموزشی, میزان فعالیت بدنی روزانه و هفتگی افزایش یافت (0. 001=P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج, پیشنهاد می شود که مطالعات مداخله ای بر اساس ساختارهای نظریه شناختی اجتماعی با تاکید بر نقش خانواده و همسالان به عنوان الگوهای رفتاری و حامیان اجتماعی انجام شود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمیان، مریم، عبدالکریمی، مهدی، اسدالهی، زهرا، و نصیرزاده، مصطفی. (1400). تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر ارتقاء فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر رفسنجان, ایران. آموزش و سلامت جامعه، 8(2 )، 111-119. SID. https://sid.ir/paper/952519/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمیان مریم، عبدالکریمی مهدی، اسدالهی زهرا، نصیرزاده مصطفی. تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر ارتقاء فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر رفسنجان, ایران. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1400؛8(2 ):111-119. Available from: https://sid.ir/paper/952519/fa

    IEEE: کپی

    مریم هاشمیان، مهدی عبدالکریمی، زهرا اسدالهی، و مصطفی نصیرزاده، “تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر ارتقاء فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر رفسنجان, ایران،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 8، no. 2 ، pp. 111–119، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/952519/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button