مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی ایفای نقش بر انتظار تجربه زایمان زنان باردار نخست زا

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 18

چکیده

 هدف: زایمان به عنوان خاص ترین تجربه ی زنان, در برخی از موارد با تجارب منفی مادر همراه است که می تواند یکی از علل افزایش میزان سزارین باشد. ایفای نقش از روش ها: ی نوین آموزشی, تجسم زایمان را آسان تر می کند. . مطالعه حاضر با هدف: تعیین تاثیر آموزش به شیوه ایفای نقش بر انتظار تجربه ی زایمان زنان باردار نخست زا در شهرستان ایلام اجرا شد. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1398 انجام شد, 82 مادر واجد معیارهای ورود مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهر ایلام, به صورت تصادفی, به گروه های مداخله (41=n) و کنترل (41=n) تخصیص داده شدند. آموزش در گروه مداخله به شیوه ی ایفای نقش طی 3 نمایشنامه ی 40 دقیقه ای انجام گردید. گروه کنترل از مراقبت های معمول بارداری بهره بردند. ارزیابی انتظار تجربه ی زایمان, قبل از مداخله, بلافاصله پس از اتمام آخرین جلسه ی مداخله و نیز یک هفته پس از زایمان, با پرسشنامه انتظارتجربه ی زایمانی ویجما WDE-Q در دو گروه انجام شد. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و دو طرفه با اندازه گیری های مکرر انجام گرفت. نتایج: مقایسه ی نمرات بلافاصله بعد از مداخله و قبل از آن (001/0>P-Value) و همچنین نمرات پس از زایمان و قبل از مداخله (001/0= P-Value) در دو گروه معنی دار بود. به صورتی که کاهش نمرات انتظار تجربه زایمان درگروه مداخله به صورت معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود. نتیجه گیری: بکارگیری روش آموزشی ایفای نقش منجر به ارتقاء تجربه زایمان گردید. از این روش می توان در طی بارداری برای تشویق مادران و کاهش ترس آن ها بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملامحمودزاده، معصومه، خیرخواه، معصومه، صادقی اول شهر، هما، و حقانی، شیما. (1400). تاثیر مداخله آموزشی ایفای نقش بر انتظار تجربه زایمان زنان باردار نخست زا. اطلاع رسانی پزشکی نوین، 7(1 )، 9-18. SID. https://sid.ir/paper/953408/fa

    Vancouver: کپی

    ملامحمودزاده معصومه، خیرخواه معصومه، صادقی اول شهر هما، حقانی شیما. تاثیر مداخله آموزشی ایفای نقش بر انتظار تجربه زایمان زنان باردار نخست زا. اطلاع رسانی پزشکی نوین[Internet]. 1400؛7(1 ):9-18. Available from: https://sid.ir/paper/953408/fa

    IEEE: کپی

    معصومه ملامحمودزاده، معصومه خیرخواه، هما صادقی اول شهر، و شیما حقانی، “تاثیر مداخله آموزشی ایفای نقش بر انتظار تجربه زایمان زنان باردار نخست زا،” اطلاع رسانی پزشکی نوین، vol. 7، no. 1 ، pp. 9–18، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button