مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

661
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان: یک مطالعه تحلیلی-مقطعی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه و هدف: در دانشجویان علوم پزشکی که صلاحیت آموزشی آنها اهمیت خاصی دارد اهمال کاری تحصیلی و عوامل پیش بینی کننده آن از جمله عزت نفس و ارتباط با والدین جهت شناسایی بیشتر آن ضروری است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه مقطعی حاضر از نوع همبستگی-پیش بین در سال 1398 بر روی 410 دانشجوی دانشکده پرستاری که به روش سهمیه ای انتخاب شدند در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, عزت نفس روزنبرگ, ارتباط با والدین مورلند و شوبل و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون ها آماری توصیفی و تحلیلی تحلیل شد. یافته ها: آزمون ضریب همبستگی پیرسون در زمینه ارتباط بین متغیرها حاکی از ارتباط منفی و معنی داری بین اهمال کاری تحصیلی با ارتباط با والدین (001/0P<, 54/0-r=) و عزت نفس (001/0P<, 32/0r=-) بود. آزمون رگرسیون نشان داد که عزت نفس (102/0 R2=تعدیل شده) و ارتباط با والدین (291/0 R2=تعدیل شده) به طور معنی داری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می کنند. مقدار بتای استاندارد نشده نشان داد که سهم عزت نفس در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی (21/0) و سهم ارتباط با والدین در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی (27/0) است. میانگین عزت نفس (45/1 ± 12/24), ارتباط با والدین (11/7 ± 61/142) و اهمال کاری تحصیلی (48/4 ± 2/64) گزارش شد. نتیجه گیری کلی: توجه مدیران و برنامه ریزان آموزشی به اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان و همچنین بررسی دوره ای عواملی همانند عزت نفس و ارتباط با والدین می تواند در پیش بینی آن و در نتیجه پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    روشن زاده، مصطفی، تاج آبادی، علی، مظهری دهکردی، بهاره، و محمدی، سمیه. (1400). رابطه عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان: یک مطالعه تحلیلی-مقطعی. نشریه پرستاری ایران، 34(131 )، 31-43. SID. https://sid.ir/paper/953437/fa

    Vancouver: کپی

    روشن زاده مصطفی، تاج آبادی علی، مظهری دهکردی بهاره، محمدی سمیه. رابطه عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان: یک مطالعه تحلیلی-مقطعی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1400؛34(131 ):31-43. Available from: https://sid.ir/paper/953437/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی روشن زاده، علی تاج آبادی، بهاره مظهری دهکردی، و سمیه محمدی، “رابطه عزت نفس و ارتباط با والدین با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان: یک مطالعه تحلیلی-مقطعی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 34، no. 131 ، pp. 31–43، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button