مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

434
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 46

چکیده

 مقدمه: پاسخگویی به عنوان ابزاری راهبردی در نظر گرفته می شود که از طریق آن عملکرد سازمانی بررسی می شود, رضایت مشتری ارتقاء داده می شود و کار آیی عملیاتی و بهبود عملیات کسب وکار حاصل می گردد. ازآنجا که بررسی ابعاد پاسخگویی هر سازمانی نیازمند تعیین شاخص هایی خاص برای آن سازمان است, شناخت شاخص ها و تعیین میزان پایایی به مسئله مهمی تبدیل می شود؛ به همین منظور این مطالعه کیفی با هدف تعیین ایزاری برای ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه کیفی در سال 1399 با روش تحلیل محتوای انجام شد. شرکت کنندگان به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. پس از انجام 30 مصاحبه با مدیران, کارشناسان و افراد صاحب نظر, داده ها به اشباع رسید. و بااستفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: با مرور و تحلیل مصاحبه ها, تعداد6 درون مایه اصلی و 84 زیر طبقه به دست آمد. درون مایه های اصلی شامل "طراحی ساختار مناسب برای پاسخگویی", "در نظر گرفتن متولیان برای پاسخگویی نظام سلامت", "مدیریت تعریف شده و مستقل برای پاسخگویی ", "پیش بینی واحد های خارج از نظام سلامت جهت پاسخگویی", "طراحی الگوی مناسب برای پاسخگویی به صورت مشتری محور", " استفاده از شاخص و چک لیست برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت "استخراج شد. نتیجه گیری: در نهایت این مطالعه, شش راهبرد جهت ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت شناسایی نمود تا به مدیران و سیاست گذاران پیشنهاد شود, و در زمان برنامه ریزی برای ارزیابی پاسخگویی نظام سلامت این راهبردها مد نظر قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سراوانی، سلیمان، کبریایی، علی، و رشدی، اسرافیل. (1400). ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: یک مطالعه کیفی. پایش، 21(1 )، 35-46. SID. https://sid.ir/paper/953818/fa

    Vancouver: کپی

    سراوانی سلیمان، کبریایی علی، رشدی اسرافیل. ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: یک مطالعه کیفی. پایش[Internet]. 1400؛21(1 ):35-46. Available from: https://sid.ir/paper/953818/fa

    IEEE: کپی

    سلیمان سراوانی، علی کبریایی، و اسرافیل رشدی، “ارزیابی وضعیت پاسخگویی نظام سلامت: یک مطالعه کیفی،” پایش، vol. 21، no. 1 ، pp. 35–46، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button