مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,149
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر قصه گویی بر توجه و تمرکز دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به طیف اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه و هدف اوتیسم یک اختلال رشدی است که با نقصان در تمرکز دیداری و شنیداری, تحریک پذیری, رفتارهای کلیشه ای و تکراری همراه است. قصه گویی یک روش آموزشی جهت انتقال مفاهیم و افزایش تمرکز در کودکان است. در پژوهش حاضر, تاثیر قصه گویی بر تمرکز دیداری و شنیداری کودکان اوتیسم ارزیابی شد. روش کار در این مطالعه نیمه تجربی, 33کودک مبتلا به اوتیسم به روش تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. معیارهای ورود شامل سن 6-13سال, تشخیص اختلال اوتیسم خفیف تا متوسط توسط روانپزشک بر اساس معیار گارس (GARS), عدم وجود اختلالات حسی (نابینایی و ناشنوایی, جسمی-حرکتی) بود. قصه گویی طی 13جلسه برای گروه مداخله انجام شد, اما برای گروه شاهد هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای جمع آوری داده ها از دو ابزار آزمون خط زنی تولز و پیرون (Toulouse-Pié ron test) و آزمون تمیز شنیداری وپمن (wepmans test) استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون توسط کودکان تکمیل گردید. یافته ها اختلاف میانگین توجه و تمرکز دیداری قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله معنی دار بود (p<0. 001)اما این اختلاف میانگین در گروه شاهد معنی دار نبود. (p=0. 597) اختلاف میانگین در بعد توجه و تمرکز شنیداری قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله معنی دار بوده است(p<0. 001). اما این اختلاف میانگین در گروه شاهد معنیدار نبود(p=0/379). نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی قصه گویی بر افزایش توجه و تمرکز دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به اوتیسم است. بنابراین توصیه میشود, قصه گویی برای افزایش توجه و تمرکز, مدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدیاری، پری، رهگوی، ابوالفضل، فلاحی خشکناب، مسعود، و واحدی، محسن. (1400). تاثیر قصه گویی بر توجه و تمرکز دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به طیف اوتیسم. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 7(4 )، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/953849/fa

    Vancouver: کپی

    محمدیاری پری، رهگوی ابوالفضل، فلاحی خشکناب مسعود، واحدی محسن. تاثیر قصه گویی بر توجه و تمرکز دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به طیف اوتیسم. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1400؛7(4 ):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/953849/fa

    IEEE: کپی

    پری محمدیاری، ابوالفضل رهگوی، مسعود فلاحی خشکناب، و محسن واحدی، “تاثیر قصه گویی بر توجه و تمرکز دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به طیف اوتیسم،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 7، no. 4 ، pp. 1–8، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953849/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button