مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی اجتماعی کودکان بی سرپرست در ایران

صفحات

 صفحه شروع 2301 | صفحه پایان 2311

چکیده

 مقدمه: تحقیقات در زمینه سرپرستی کودکانی که به جهات و علل گوناگون سرپرست خود را از دست داده اند در حال توسعه می باشد, بنابراین, هدف از انجام این پژوهش بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی-اجتماعی کودکان بی سرپرست درمراکز شبانه روزی بود. روش کار: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و علی مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی کودکان بی سرپرست بود که طبق آمارهای سازمان بهزیستی کشور 22500 کودک بود. نمونه آماری شامل 360 کودک بی سرپرست و 360 نفر از کودکان عادی به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در این تحقیق از 5 پرسشنامه استاندارد اضطراب زونک, عزت نفس کوپر اسمیت, رشد اجتماعی و ایلند, مقیاس هوش ریون خردسالان و بزرگسالان و استرس دوگل که همگی ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 داشتند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Tمستقل وکای خی دو برای بررسی تفاوت میانگین ها استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست در ایران کاملاً با استانداردهای فیزیکی, فضایی و آموزشی همخوانی ندارد و فاصله ی این مراکز با استانداردها, بویژه در استانهای محروم مرکزی بیشتر به چشم می خورد و از منظرمتغیرهای آموزشی و اجتماعی و روانی, مشکلات در کودکان بی سرپرست بیشتر از کودکان تحت حمایت خانواده می باشد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان رشد اجتماعی کودکان بی سرپرست نسبت به همسالان عادی خود پایین تر می باشد, توصیه می شود با طراحی و با تشکیل اردوهای تفریحی آموزشی شبیه زندگی اجتماعی عادی و واگذاری اداره ی این اردوها و با تعریف عملیاتی نقش های اجتماعی به این کودکان زمینه رشد اجتماعی آنان فراهم گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تجر، جواد. (1399). بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی اجتماعی کودکان بی سرپرست در ایران. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(1 )، 2301-2311. SID. https://sid.ir/paper/953864/fa

    Vancouver: کپی

    تجر جواد. بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی اجتماعی کودکان بی سرپرست در ایران. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1399؛63(1 ):2301-2311. Available from: https://sid.ir/paper/953864/fa

    IEEE: کپی

    جواد تجر، “بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی اجتماعی کودکان بی سرپرست در ایران،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 63، no. 1 ، pp. 2301–2311، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/953864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button