مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر سن و تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری شنیداری-کلامی در زنان 40 تا 60 ساله دارای شنوایی هنجار

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 58

چکیده

 هدف: حافظه کاری شنیداری کلامی توانایی یادگیری, نگهداری و به یادآوری هجاها یا کلمات گفتاری است. یکی از روش های رایج و محبوب برای بررسی حافظه شنیداری-کلامی استفاده از آزمون حافظه شنیداری-کلامی ری است. از عوامل دموگرافیک تاثیرگذار بر این آزمون, سن و تحصیلات می توان اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف: بررسی این عوامل بر نتایج نسخه فارسی این آزمون انجام شده است. روش بررسی: مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر روی 50 زن با شنوایی هنجار در دو مقطع سنی (25 زن 40 تا 49 ساله و 25 زن 50 تا 59 ساله) به روش نمونه گیری دردسترس و غیرتصادفی با استفاده از نسخه فارسی آزمون شنیداری کلامی ری انجام شد. یافته ها: یافته ها: ی به دست آمده نشان می دهد که میانگین امتیاز زنان 40 تا 49 ساله در هر سه امتیاز یادآوری کلی, همراه با مداخله و با تاخیر نسبت به گروه دیگر بالاتر و معنادار بود (0/01>p). همچنین ارتباط مثبت معنی داری بین تحصیلات و این امتیازات مشاهده شد (0/01>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش, به نظر می رسد که آغاز تغییرات کاهشی در حافظه, قبل از سالمندی ایجاد می شود که این مسیله لزوم بررسی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش میزان ناتوانی در سالمندان را بیش از پیش حایز اهمیت می کند. ضمن اینکه از تحصیلات نیز می توان به عنوان یک مشخصه دموگرافیک اساسی تاثیرگذار بر روی این نسخه نیز نام برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادیان، مرضیه، و سجادیان، مریم. (1400). بررسی تاثیر سن و تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری شنیداری-کلامی در زنان 40 تا 60 ساله دارای شنوایی هنجار. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 10(3 )، 49-58. SID. https://sid.ir/paper/954271/fa

    Vancouver: کپی

    سجادیان مرضیه، سجادیان مریم. بررسی تاثیر سن و تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری شنیداری-کلامی در زنان 40 تا 60 ساله دارای شنوایی هنجار. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1400؛10(3 ):49-58. Available from: https://sid.ir/paper/954271/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه سجادیان، و مریم سجادیان، “بررسی تاثیر سن و تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری شنیداری-کلامی در زنان 40 تا 60 ساله دارای شنوایی هنجار،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 10، no. 3 ، pp. 49–58، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button